Kamerlid Krista van Velzen komt met Irakdoofpot op het Koopmasplein in Assen

5 maart 2007

Kamerlid Krista van Velzen komt met Irakdoofpot op het Koopmasplein in Assen

SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen voert dinsdagmiddag om 15:30 uur in Assen actie voor openheid omtrent de Nederlandse steun voor de oorlog in Irak. Ze opent op het Koopmansplein een doofpot waarin iedereen hun vragen over het waarom van de 'politieke steun' kunnen deponeren.

Van Velzen hekelt de geheimzinnigheid over het besluit om de aanval te steunen, dat bijna 4 jaar geleden werd genomen. "De reden voor de aanval was de aanname dat het regime van Saddam Hoessein massavernietigingswapens aan het ontwikkelen was. We weten nu dat die niet klopte," aldus Van Velzen. "De SP pleit voor een parlementaire enquĂȘte: we willen boven tafel hebben welke informatie het toenmalige kabinet had. We willen weten waarom de Amerikaanse aanval werd goedgekeurd die Irak in totale chaos heeft gestort." Ook de opstelling van de PvdA kan bij Van Velzen op weinig begrip rekenen: "voor de verkiezingen beloofde de PvdA nog een onderzoek naar de besluitvorming, maar in ruil voor kabinetsdeelname houdt die partij zich nu stil en stemt tegen een onderzoek. Het pluche lijkt belangrijker dan de waarheid."

Van Velzen is om 15:30 uur in Assen op uitnodiging van ROOD, de jongerenorganisatie van de SP. ROOD en SP zijn vanaf het begin fel gekant geweest tegen de oorlog, en speelden een voorname rol in de protestbeweging van 2003.