SP-actie in Aa en Hunze op voorhand al geslaagd

26 mei 2005

SP-actie in Aa en Hunze op voorhand al geslaagd

Er gaan, ontiegelijk veel ballonnen in een Smart. Actievoerder Ko Vester van de SP-werkgroep Aa en Hunze/Tynaarlo kan dat sinds gistermiddag bevestigen, Het blauwe autootje was volgepropt met rode SP-ballonnen. Als tijdelijke opslagruimte was dat handig, maar niet slim als er nog stukje mee moet worden gereden.

De SP-man hield samen met zes partijgenoten bij het gemeentehuis van Aa en Hunze in Gieten een actie tegen de Europese grondwet. Die begon met het oplaten van ballonnen net daaraan paimfletten. De SP legt daarin in het Drents uit waarom volgens deze partij tegen de Europese grondwet moet worden gestemd. Ook roept de SP gelijkgestemden op om op 1 juni te gaan stemmen. "Thoesblieven helpt niet. Wel zweg sternt toe."

De ballonnen waren over van een eerdere SP-acrie. Het enthousiasme bij de actievoerders was er echter niet minder om. Eigenlijk was de actie al geslaagd voordat die begonnen was. Onder dreiging van de SP om het hele gemeentehuis vol te plakken met posters tegen de Europese grondwet, hadden, B en W van Aa en Hunze op de valreep besloten om in Gieten en in drie andere dorpen in de gemeente aanplakborden te plaatsen. De SP beperkte zich gistermiddag dan ook braaf tot plakken op de borden.

Vester prees gistermiddag, bij wijze van spreken het college, de hemel in, omdat het op een eerder genomen besluit terug was gekomen. Om de boodschap onder zoveel mogelijk inwoners van Aa en Hunze te verspreiden had de SP besloten om ballonnen in te zetren. Maar Vester en consorten hadden pech. De wind kwam uit de verkeerde hoek en blies de ballonnen richting Veendam.

© Dagblad van het Noorden 25-05-2005, Dirk Minkes.