SP-Drenthe doet mee aan de demonstratie in Amsterdam.

2 oktober 2004

SP-Drenthe doet mee aan de demonstratie in Amsterdam.

Op initiatief van de SP-afdeling Emmen zijn zaterdagochtend 2 bussen vertrokken met demonstranten uit Emmen, Coevorden, Hoogeveen, Meppel en Steenwijk. In Hoogeveen hebben we nog wat extra mensen van de plaatselijke PVDA afdeling meegenomen die niet meer met de treinen meekonden. Linkse solidariteit in optima forma dus.

Het treinverkeer is in de loop van de ochtend totaal ontregeld en vele tienduizenden hebben nooit een trein te pakken kunnen krijgen. Jammer voor degene die niet aanwezig konden zijn maar positief bekeken was dat ook een heel duidelijk signaal naar het kabinet. Als de linkse leeuw brult ligt zelfs het spoor stil zonder te staken zullen we maar zeggen.

In Amsterdam aangekomen zonder problemen zijn we naar de Dam gelopen waar we al te horen kregen dat het Museumplein vol was. Desondanks zijn we toch een heel eind gekomen todat we door demonstranten vanaf het Museum-plein werden gedwongen terug naar de Dam te lopen. Het tram verkeer heeft enkele uren stil gelegen of had grote vertraging.

Ik schat dat naast de 200.000 bezoekers die de politie geteld had er zeker zo'n 30.000 niet zijn mee geteld die veel te laat in Amsterdam aan kwamen en daarnaast nog tot zo'n 25.000 die maar niet meer verder gereisd zijn. Dus zo'n 250.000 a 275.000 demonstranten.

Het was geweldig om zo veel 'links' te zien demonstreren tegen het kabinetsbeleid. Vrijwel elke partij was aanwezig; Alle grote linkse partijen maar ook vele kleine (vaak communistische) partijen lieten hun aanwezigheid zien, maar vooral ook horen.

Wat buitengewoon leuk was dat we heel spontaan een zeer bekende Emmense SP-er tegen het lijf liepen, en dat tot twee keer aan toe: Gerrit Saarloos.

De terugreis met de bus liep voorspoedig. In de bus ontsponnen zich vele spontane gesprekken tussen de PVDA-ers en SP-ers. Dus ook voor de kennismaking over en weer was dit een buitengewoon aangename rit.
Waar iedereen vooral van genoot was van het feit dat wij zonder problemen Amsterdam uitkonden terwijl onze mede demonstranten soms vele uren geduld moesten betrachten om de hoofdstad uit te komen.

Een ding staat als een paal boven water: Dit wordt een zeer hete herfst voor het kabinet!

Rob Kalmeijer, Rick Denkers,
SP-Drenthe.