h

Ombudsfunctie als lelijk eendje in Drenthe

15 februari 2006

Ombudsfunctie als lelijk eendje in Drenthe

Wie geschoffeerd door een ambtenaar of bestuurder in Drenthe op zoek gaat naar een ombudsman begint aan een lange en droevige weg. De twaalf drentse gemeenten lijken de ombudsmanswet zoals ingegaan per 1-1-2006 nog niet erg serieus te nemen. De enige die met creatief zoeken de informatie snel weergeeft is nota bene de Provincie Drenthe.

Per 1 januari moeten alle gemeenten en provincie de ombudsfunctie ingevuld hebben in overeenstemming met de Wet Nationale Ombudsman van 3 februari 2005. De besluitvorming en melding aan de nationale ombudsman moet voor 1 juli 2005 plaatsgevonden hebben. Gemeenten en provincie mogen zelf de functie, in overeenstemming met de wettelijke regels inrichten, maar kunnen zich ook aansluiten bij de Nationale Ombudsman.

De ombudsfunctie en daarmede de naam ombudsman/vrouw moet even gemakkelijk te vinden zijn als het formulier voor een bouwaanvraag. De gemeente heeft informatieplicht, ook over de klachten van haar burgers. De informatie blijkt echter zeer summier te zijn en vaak niet te begrijpen. Zo worden er te veel begrippen voor klachtenbehandeling gebruikt, wat zoek moeilijk maakt. Ook heeft de SP enkele opmerkelijke feiten geconstateerd.

Bijvoorbeeld: de zittingtermijn van 4 jaar terwijl de wet 6 jaar voorschrijft of
tegenstrijdige informatie met het register van de Nationale Ombudsman, of
dezelfde leden voor verschillende commissies benoemen, of
de klachtenregeling frustreren door B&W er altijd tussen te zetten.

De SP Drenthe wil dat gemeenten hun informatie voorziening op orde brengen met o.a. eenduidige begrippen zoals ombudsman. Bovendien zouden gemeenten meer promotie moeten maken met de ombudsfunctie. Dit voorkomt gevoelens van onmacht en moedeloosheid. Gemeente die de burger bij de politiek willen betrekken moeten zich kwetsbaar opstellen met eenvoudige regels: aldus Rick Denkers van de SP Drenthe.

U bent hier