Ballen of ballonnen?

18 juli 2012

Ballen of ballonnen?

,,De toeters en bellen, de mega projecten die Drenthe zogenaamd op de kaart zetten, maar dan vooral in de hoofden van bestuurders, daar moet nu eerst eens kritisch naar gekeken worden’’, vond SP fractievoorzitter Oosterlaak tijdens de statenvergadering van juli.

In die vergadering ging het over de bezuinigingen die op de provincie Drenthe af lijken te komen, als het aan de demissionaire regering en de Kunduz-coalitie ligt. Geen miljoenen voor een fly-over op de A28 bij Assen met panorama op de TT-baan, geen mega verbindingsplein boven de Hondsrugweg in Emmen en kalm aan met evenementenstation bij Assen, vindt de SP.

Even leek het erop dat de SP steun zou krijgen van de PvdA. De PvdA liet voorafgaand aan het debat in de media weten dat ‘er eens kritisch gekeken moest worden naar allerlei mega projecten, waar miljoenen naar toe gaan’. Als voorbeeld noemde de PvdA het wildviaduct over de A28, waar Drenthe overigens niet aan mee betaalt. ,,Lef om dit soort zaken opnieuw ter discussie te stellen of af te stellen, hoort wel bij het echt maken van keuzes’’, lieten de PvdA-ers weten. Tijdens de statenvergadering bleef steun voor de SP-voorstellen voor versoberen van drentse mega projecten echter uit. ,,We zijn nu wel benieuwd of het hier alleen om proefballonnetjes voor de media gaat, of blijkt dat de PvdA ballen heeft’’, meende SP-fractievoorzitter Oosterlaak. Na de zomer stellen de staten de begroting 2013 definitief vast en zal de prangende vraag hoe het zit met de ballen danwel de ballonnen van de PvdA van een antwoord worden voorzien.

De provincie Drenthe bezuinigt ondertussen op tal van organisaties, zo werd gaandeweg het debat duidelijk. Van RTV Drenthe tot Zorgbelang. En van Biblionet tot de musea. Een enorme verschraling dreigt en tegelijkertijd een banenverlies van tientallen mensen. SP Statenlid Ko Vester wees er nog eens fijntjes op dat het college nog geen lobby voor het behoud van deze banen op touw heeft gezet.
De SP kon echter wel brede steun in de Staten noteren voor voorstellen te stoppen met de miljoenen voor de reclame spotjes van Marketing Drenthe en niet opnieuw fors in de buidel te tasten voor de startgelden van de Vuelta.

Oosterlaak: ,,Maar eerst wordt het 12 september. Verkiezingen! Wordt het liberaler of socialer. Bezuinigt de regering ons verder de crisis in, of pakt een nieuwe regering de crisis aan door te investeren in de samenleving. De kiezer, u en ik, wij mogen het zeggen. Het maakt ook voor Drenthe enorm veel uit.’’