Baanverlenging economisch zinloos

12 maart 2010

Baanverlenging economisch zinloos

Assen – De luchthaven Eelde speelt in de toekomst een minimale rol in de economie en de bereikbaarheid van het Noorden, luidt de samenvatting van de studie “Businessplan Luchthaven Eelde achterhaald”?”. Goed gedocumenteerd weerlegt Drs. Ph.W.G. Boucher de verhalen van de directie van de luchthaven dat baanverlenging gaat leiden tot een mooie toekomst voor zowel lijnvluchten, chartervluchten als vrachtvluchten. Het businessplan GAE blijkt op drijfzand gebaseerd.

In de commissie Bestuur Financien en Economie stond opnieuw de luchthaven op de agenda.
Drs. Boucher deed als inspreker uit de doeken hoe de reiziger van vandaag bestemmingen kiest en welke mogelijkheden daarbij een rol spelen, op grond van het rapport “Businessplan Luchthaven Eelde achterhaald?” Voor vakantiegangers blijken luchthavens als Bremen, Munster en Weeze vaak vele malen aantrekkelijker om een vlucht te boeken.

Klik hier voor rapport Drs Boucher

SP-Statenlid Oosterlaak riep de Staten en de Gedeputeerden daarom nogmaals op geen geld voor baanverlenging over de balk te gooien dat wellicht elders veel nuttiger ingezet kan worden, voor verbetering van de infrastructuur in het Noorden. “Het kan toch niet zo zijn dat er nu 18 miljoen in beton geïnvesteerd wordt, terwijl duidelijk is dat die investering zinloos is. Sommige partijen spreken over het afstoten van Eelde en het stopzetten van de subsidie na 2013. Gaan we eerst een beton vlakte neerleggen, om die vervolgens buiten gebruik te stellen?”

Klik hier voor het interview op RTVDRENTHE.