Alsnog een onderzoek naar “Het Lek”.

20 maart 2009

Alsnog een onderzoek naar “Het Lek”.

Assen – Eerst hield het College het Deloitte rapport over Eurochamp onder de pet. Provinciale Staten mochten het onderzoek niet inzien. Streng geheim. Een rapport over een kwestie die van groot politiek belang is. Namelijk een fraudezaak rond de gehandicaptensport in Drenthe. Een fraudezaak waarbij mogelijk ook het Drents bestuur betrokken was. De constructie waarbij de stichting Eurochamp opdrachten verstrekte aan het bureau Creative Wave, met één en dezelfde directeur, was namelijk op het Drentse provinciehuis bedacht.
Juist dat rapport blijkt gelekt te zijn. Zeer waarschijnlijk vanuit het provinciehuis, maakt weer een ander rapport; het KPMG-onderzoek, duidelijk.

SP fractie voorzitter Oosterlaak: ,,Een College hoort het Drents Parlement netjes te informeren. Daar moet de volksvertegenwoordiging op kunnen vertrouwen. Open en eerlijke informatie. Als er een bestuurlijk probleem is, dan hoort dat op tafel te komen. In dit geval bedacht GS steeds weer nieuwe uitvluchten om het Deloitte rapport steeds weer niet aan Provinciale Staten ter beschikking te stellen. Zelfs nadat het stuk allang in de pers circuleerde en er stukken over verschenen in de kranten en op tv. En vervolgens is nu duidelijk dat het rapport gelekt was. Het heeft er alles van weg, zo blijkt uit het KPMG-onderzoek, dat datzelfde rapport gelekt is vanuit het provinciehuis. Hoe, dat is nog onbekend. Wel is duidelijk dat de verantwoordelijke gedeputeerde mevrouw Haarsma al snel wist dat het Eurochamp rapport bij de kranten lag. Maar nog steeds moest PS het zonder informatie doen. Dat is allemaal nogal kwalijk’’. De SP drong daarom begin dit jaar aan op een onderzoek naar het bestuurlijk functioneren in de Eurochamp affaire.

In een urenlange vergadering over het KPMG-onderzoek naar “Het Lek”, besloot het Drents Parlement verdergaand onderzoek te doen naar het vroegtijdig openbaar worden van het Deloitte rapport. De Staten zelf willen dit onderzoek doen. Allereerst volgt juridisch advies.
Tijdens de vergadering besloot het CDA een motie van wantrouwen in te dienen. Een motie die niet in stemming kwam, omdat hij weer aangehouden werd in afwachting van het onderzoek. Oosterlaak: ,,Hoe dan ook is een bestuurlijk onderzoek nodig. Manipuleren met informatie is niet goed te praten. Daar moet gewoon een eind aan komen. Er moet duidelijk worden wat er precies gebeurd is en hoe het heeft kunnen gebeuren. Het mag ook duidelijk zijn dat het vertrouwen in gedeputeerde Haarsma, degene die vanaf het begin dit dossier in goede banen had moeten leiden, een gigantische deuk heeft opgelopen’’.