Hoofdlijnenakkoord

29 mei 2024

Hoofdlijnenakkoord

Foto: SP

Vandaag werd de reactie van het college op het hoofdlijenenakkoord besproken.  Lees hier de bijdrage van Simon Zandvliet

De quote "Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding" is ons allen welbekend en is vandaag de dag zeer treffend. Het hoofdlijnenakkoord is een perfecte weerspiegeling van een rechts kabinet. Het is een feest voor de rijken in onze samenleving. Onze fractievoorzitter in de 2de kamer riep het al: de PVV geeft cadeautje na cadeautje aan de rijken, terwijl de werkende klasse, iedereen die afhankelijk is van inkomen uit loon, uitkering of pensioen, er weer bekaaid afkomt.

Het gedrocht van een akkoord wordt opgeleukt met beloftes van sociale vooruitgang, maar deze komen pas in 2027! En worden ook nog eens betaald door juist die schouders die altijd al de zware lasten hebben gedragen. Al de cadeautjes die ik eerder heb genoemd, gaan wel direct in werking.

En dan de Drentse reactie richting Den Haag. U juicht over de inzet voor Drenthe, over de inzet voor ons openbaar vervoer dat nog steeds vastzit in een concessiecircus, en juicht over het behoud van onze streekziekenhuizen die voor de armere mensen in onze samenleving nog steeds een drempel hebben genaamd het eigen risico.

Hoe kan het dat een college met onder andere de PvdA juicht over dit beleid? Een beleid dat Armoede vergroot, mensen die kapot worden gemaakt door het kapitalistische systeem nog verder de afgrond inwerken. Die een kaalslag maakt op de cultuur sector en die vluchtelingen mensonterend wil behandelen. Voorzitter wellicht kan de PVDA hier in zijn 2de termijn nog eens op terug komen.

Hoe kan het dat een college met onder andere de BBB juicht om het ontnemen van 15 miljard voor de agrarische sector? Die boeren, die nu al in paniek zijn, geen enkele vorm van toekomst biedt? Een beleid dat de macht van het grootkapitaal op het boeren erf nog verder vergroot. Een beleid dat de natuur naar de kloten helpt, en van onze akkers grote platgespoten oranje gele dikke deken van gif wil maken? Hoe kan BBB staan achter het nog verder afbreken van het levenswerk van de arbeider op het land? Ook de BBB nodig ik uit om in 2de termijn hierop terug te komen.

Voorzitter, de SP vindt de reactie van GS op dit akkoord een Babylonische spraakverwarring. Ik vind het dan ook een gemiste kans dat er geen woord staat over armoede, geen woord over het milieu dat naar de knoppen gaat, en geen woord over de toon en tekst over mensen die gevlucht zijn voor oorlog en geweld.

Wij hopen danook echt dat dit college na vandaag een 2de reactie wil schrijven met een kritische toon en een handreiking aan die mensen die zich nu in de steek gelaten voelen.