Vliegveld Eelde een mooi sprookje zonder vliegende tapijten

30 november 2016

Vliegveld Eelde een mooi sprookje zonder vliegende tapijten

Foto: provincie Drenthe / www.toekomstgroningenairporteelde.nl

Tijdens de commissievergadering vroeg de SP om uitstel over de beslissing om 46 miljoen overheidsgeld te investeren in Groningen Airport Eelde. Volgens Vester heeft GAE dan de gelegenheid om te laten zien dat ze vliegen, dat er vele bestemmingen ondanks Lelystad zijn bij gekomen. Dat de lijn naar de hub Kopenhagen rendabel is en blijft bestaan.

Lees hier de bijdrage van Ko Vester:

Kent u nog dit sprookjesboek: de werelden verbinden? Ik heb hier de eerste druk uit 2013
U kent misschien alleen de herziene uitgave van dit jaar.

Toch is het boeiend om er in te kijken.
We lezen daarin dat er van 180.000 reizigers in 2013 een groei verwacht werd naar 300.000 reizigers voor 2017 en 600.000 reizigers in 2023   600.000.

Ik sprak al over het sprookjesboek. Men vroeg toen 17 miljoen voor de uitbreiding. Nu 46 miljoen!!!
We lezen: De luchthaven zorgt voor internationale bereikbaarheid voor de vele internationaal opererende bedrijven in Noord-Nederland.
Oja?

Wordt daar dan veelvuldig gebruik van gemaakt door middel van vakantievluchten?
Is men toen vergeten dat door het breedband internet en door de ict ontwikkelingen men tegenwoordig internationale  videoconferences heeft.

Men spreekt over 300 banen op de luchthaven zelf en 150 indirecte. Niet over fte’s. Dat het slecht 58 mensen in vaste dienst zijn vergeet men maar.
Ook een mooi sprookje uit 2013 is:   Broek op houden. Ik kan het u aanraden om het  te lezen.
Gedeputeerde van der Tuuk zei niet voor niets:
Laat ze eerst maar eens gaan vliegen!
Het laatste sprookje is:   Kosten en Baten
17 miljoen zou er nodig zijn 3 jaar later spreken we over 46 miljoen en dan moffelen we de kosten van de brandweer e.d. de NEDAB kosten ook nog weg. Dat wordt dan betaald door alle gemeenten, dus alle burgers van Drenthe. En let op: niet die van de gemeente Groningen.

Sprookjes zijn bedrog. Als u gelooft in sprookjes en zich wilt laten bedriegen, bedenk dan eens dat u vakantievluchten subsidieert. Datwe het geld ook aan het milieu kunnen besteden of aan mensen die om financiele redenen niet op vliegvakantie kunnen gaan of geen geld hebben om sinterklaas en kerstfeest te vieren en van de voedselbank afhankelijk zijn.

Voorzitter, de SP heeft al op 26 oktober uitvoerig haar bezwaar gemaakt om nu een keuze te maken uit de 3 voorliggende mogelijkheden. De SP vraagt nogmaals: Laten we GS, de aandeelhouders, voor te stellen om de keuze uit te stellen tot najaar 2018.
GAE heeft dan de gelegenheid om te laten zien dat ze vliegen, dat er vele bestemmingen ondanks Lelystad zijn bij gekomen. Dat de lijn naar de hub Kopenhagen rendabel is en blijft bestaan.

Ik moet een compliment maken aan de spelers van het groot Groningen Airport Eelde spel. Het zijn sterke spelers. De wijze waarop zij gedoseerd, op het juiste moment, het nieuws brengen verdient een compliment. Van CdK tot aan Mevrouw Mansveld, aankondigingen van mogelijk nieuwe lijndiensten en een zeer verbloemend  onderzoek via internet.
Verbloemend en zelfs manipulerend omdat het een verzameling van meningen is die niet representatief is.

Op geen enkele wijze. De SP vindt het dan ook niet juist dat deze meningen als verkapt argument gebruikt worden. Hiermee wordt de burgers  met het groot vlieghavenspel een rad voor de ogen gedraaid.

Voor de SP is vliegveld een mooi sprookje maar zonder vliegende tapijten. We vrezen dat in een volgende versie van het sprookjesboek de laatste regel zal zijn: Toen kwam en een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit.