Alle informatie waterprojecten WMD wordt toegestuurd

28 september 2016

Alle informatie waterprojecten WMD wordt toegestuurd

Foto: SP

De SP had een motie aangekondigd om de rapporten en de brieven over de Indonesische waterprojecten van de WMD naar de Staten te sturen. Gedeputeerde Bijl zei aan het begin van de vergadering gelijk toe dat de informatie wordt opgestuurd.

De SP Statenfractie was wel klaar met de informatieachterstand van de Staten. De partij doelt op de kritische rapporten over de waterprojecten van de WMD die in een la zijn verdwenen en dit jaar weer boven water kwamen. Onlangs berichtte het Dagblad van het Noorden nog over een brief uit 2013 van Minister Ploumen aan de Commissaris van de Koning Jacques Tichelaar. In die brief zou de Minister gevraagd hebben om de Indonesische waterprojecten te herzien.

Volgens Wim Moinat, fractievoorzitter van de SP, moeten de Staten direct geïnformeerd worden en wil de partij niet wachten op het eindrapport van professor de Waard. Vanwege het nog lopende onderzoek van professor de Waard werd een eerdere motie van de SP over de waterprojecten van de WMD aangehouden.