SP: Drenthe actief tegen armoede

13 juli 2016

SP: Drenthe actief tegen armoede

Foto: SP / drenthe.sp.nl

Wim Moinat riep via een motie op om gemeenten te ondersteunen bij de bestrijding van armoede. Meer dan de helft van de armen heeft wel betaald werk maar dat is niet voldoende om van rond te komen. "We moeten langjarig samen de armoede te lijf. Laten we ervoor zorgen dat het Pauperparadijs voor altijd geschiedenis blijft" De motie werd Statenbreed ondersteund.

Lees hier de bijdrage van de SP

Algemene Beschouwingen SP Drenthe

Voorzitter, voor de SP is leefbaarheid het belangrijkste thema tijdens deze algemene beschouwingen. De provincie is er medeverantwoordelijk voor dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Als dat je taakopdracht is, dan moet je het ook mogelijk maken dat iedereen daadwerkelijk mee kan doen! Bewuste of onbewuste uitsluiting van mensen...... het is een feit dat het gebeurt. Wij moeten er voor waken dat mensen uitgesloten worden en dat kan door de politieke keuzes, die we hier gezamenlijk maken.

Vandaag wil ik het inhoudelijk hebben over gebieden waar volgens de SP nog winst te behalen valt, namelijk op het gebied van armoedebestrijding, werkgelegenheid en scholing, sport, algemene ontwikkeling en op het gebied van infrastructuur en milieu.

De provincie heeft in dit geheel drie belangrijke rollen, namelijk die van regisseur, coördinator en initiator. In onze ogen zijn we op de goede weg, maar kunnen we deze rollen nog meer naar ons toetrekken.

(Werk)

Dit college wil fors investeren en maakt hierbij soms andere keuzes dan het vorige college.

De SP is blij dat er meer en slimmer wordt geïnvesteerd in banen. Geen subsidie, maar leningen en geen afschuifgeld, maar meedenken. Niet alleen het stuwend MKB, maar het brede MKB wordt ondersteund. Nu er vanuit het kabinet keihard bezuinigd wordt op zowel zorg en welzijn als de sociale werkvoorziening is het enorm belangrijk dat hier een college zit dat zich juist inzet voor werkgelegenheid. Tegelijk moeten we onze ogen er niet voor sluiten dat werk alleen niet zaligmakend is en dat er ook een veel te grote groep werkende armen is. Hierover straks meer.

Dit college heeft leefbaarheid tot één van haar belangrijkste thema’s gemaakt. Daar zijn wij blij mee! Er is veel inzet nodig om Drenthe ondanks krimp en de voortdurende bezuinigingen uit Den Haag op onder andere zorg, leefbaar te houden. Vele mensen in Drenthe werken daar hard aan. Wij moeten hen ondersteunen, in plaats van ze in de steek laten. Te veel mensen voelen zich al door de politiek in de steek gelaten. Hebben het gevoel er bij de politiek niet toe te doen. Niet mee tellen. Het is aan ons om het vertrouwen terug te winnen. Het huidige kabinet spreekt van een participatiesamenleving, maar gebruikt dat in de praktijk als excuus om mensen in de steek te laten door keiharde bezuinigingen.

De SP kiest voor een echte participatiesamenleving. Een samenleving waarin we de mensen en instellingen die hun dorp en wijk leefbaar houden steunen. Een samenleving waarin solidariteit en omkijken naar elkaar voorop staat. Met een overheid die niet over, maar met mensen bestuurt. Wij zijn er bijna van overtuigd dat dit ook de insteek is van dit college. Alhoewel hoe de hele winddiscussie is aangevlogen verdient geen schoonheidsprijs. De blijvende geheimhouding in het Eurochamp-dossier (ik zal het hierna niet meer noemen) en het daaraan vasthouden met als reden om mensen te beschermen, heeft als ongewenst gevolg dat meer mensen er blijvend last van hebben. En de perikelen rondom de diverse bestuursstijlen dit jaar, waren ook al niet echt fraai te noemen.

Gelukkig zijn er  het afgelopen jaar ook een heel aantal goede voorbeelden geweest hoe we mensen met goede ideeën kunnen steunen, en hoe we als het nodig is samen met inwoners een vuist kunnen maken naar Den Haag of grote bedrijven. Kijk naar de gezamenlijke acties met betrekking tot het behoud van de diverse rijksdiensten voor Drenthe. Dat moet wat ons betreft geen experiment zijn, maar een langdurige politieke keuze.

(Integriteit)

In de provinciale Staten zijn we democratisch gekozen en werken we voor en met de inwoners van Drenthe. Om het vertrouwen van deze inwoners te hebben en te houden, moeten we open zijn over wat we doen en waarom we dat doen. Vertrouwen in de politiek staat met zeggen wat je doet en doen wat je zegt. En als dat niet lukt, uitleg te geven waarom dat niet is gelukt. Dat wekt vertrouwen en begrip en voorkomt aannames, interpretaties en wantrouwen. In onze rol van bestuurder hebben wij een voorbeeldfunctie en ik vind dat wij ook moreel verplicht zijn die voorbeeldfunctie  te vervullen. Een politiek voor en met de inwoners in plaats van over de inwoners. Openheid over wat je doet, en waarom je iets doet is van essentieel belang, zeker in de politiek!

Openheid en volledige informatie is ook belangrijk als er iets misgaat bij een maatschappelijk belangrijk bedrijf als de WMD. Er is een onderzoek gestart naar de financiële problemen rond de Indonesische waterprojecten van de WMD. Wij hebben begrepen dat de onderzoeksvragen aan professor De Waard vertrouwelijk zijn. We hebben ook gehoord dat er een kritisch rapport van buitenlandse zaken in een la is blijven liggen. Om het vertrouwen in de WMD te herstellen en de naam te zuiveren vinden wij dat de Staten kennis moeten kunnen nemen van alle onderzoeksrapporten. Openbare bespreking van de conclusies die de afzonderlijke fracties hebben nav deze rapporten is nodig. Gebruik de staten als zuiveringsinstallatie. Vandaar de volgende motie, (Motie WMD)

Nu we het toch over water hebben, de zuivering van afvalwater wordt zeer bemoeilijkt doordat mensen hun oude of niet meer gebruikte medicijnen door het toilet spoelen. Het inzamelen van die medicijnen zou logischerwijs via de apotheek moeten gaan. Helaas kiest een aantal apotheken ervoor om alleen medicijnen die ze zelf hebben geleverd in te nemen of helemaal geen overtollige medicijnen meer in te nemen (Vries). Ze zijn het overigens ook niet wettelijk verplicht. De SP is van mening dat (het wenselijk is dat) restanten medicijnen gratis bij de apotheek ingeleverd moeten kunnen worden. Daarnaast zou er een milieuvriendelijk en veilig inzamelsysteem moeten komen waarmee op een eenvoudige wijze naalden, spuiten en restanten medicijnen ingeleverd kunnen worden door zowel particulieren als apothekers. Daartoe deze motie. Deze motie wordt mede ingediend door GroenLinks (Motie Medicijnafval

(Sport als bindende factor - Sport maakt meer gezond dan je denkt!)

Wie lid is van een sportvereniging weet dat sporten meer is dan bewegen. Dankzij sport leren we wat het is om samen te werken met mensen van andere afkomst, arm of rijk en jong en oud.

Door de overheid wordt sport te vaak gezien als kostenpost. Door bezuinigingen op zwembaden en contributieverhogingen bij sportclubs lopen we het risico dat steeds minder mensen zich kunnen veroorloven te sporten. Dat is een risico voor de toekomst. Kinderen die nu niet opgroeien met sport, krijg je later moeilijker op de been.

De maatschappelijke voordelen van sport worden onderschat.  Door te sporten blijven jongeren op het rechte pad, en buiten de criminaliteit. Door sport krijgen langdurig werklozen soms weer perspectief en bloeit het vrijwilligersleven. En door op jonge leeftijd te leren hoe leuk het is om te sporten en te bewegen, zorgen we voor een gezondere en sportieve samenleving op de lange termijn. Als je het zo bekijkt is investeren in sport dus geen kostenpost, maar een investering die goed is voor ons allemaal.

Minister Schippers wijst vooral naar collega  ministers om het belang van sport te bewijzen. Daarom gaat ze op voorstel van de SP nu op alle terreinen in kaart brengen hoe sporten bijdraagt aan een gezonde, veilige en sociale samenleving. Dat is een eerste stap om meer te investeren in sport. Niet omdat het een oplossing voor alles is, maar wel omdat sport meer goed doet dan gezondheid alleen.

(Armoedepact verbreden tot heel Drenthe)

Sinds de recessie is armoede in Nederland toegenomen, niet alleen bij mensen zonder werk maar vooral ook bij werkenden en gezinnen met kinderen. "Werk is geen garantie meer voor niet arm zijn. Dat heeft te maken met de veranderende arbeidsmarkt. Om niet arm te zijn moet je een fulltime  baan hebben op redelijk niveau met een behoorlijke zekerheid. Aan dat criterium voldoen steeds minder banen." aldus Cok Vrooman van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Alleen inzetten op werk, hoe je dat ook zou willen doen, is dus niet zaligmakend! Een goede inventarisatie en uitgebreide samenwerking tussen de diverse organisaties en gemeenten met betrekking tot de bestrijding van armoede is noodzakelijk.

De SP  fractie in Meppel heeft onlangs een motie ingediend, samen met GroenLinks en Sterk Meppel met betrekking tot het aangaan van een zogenaamd 'Armoedepact'. De motie is met een grote meerderheid in de Raad aangenomen. De kern van het Armoedepact is door blijvende afspraken te maken en samenwerking tussen alle organisaties die te maken hebben met armoedebeleid, tot een effectievere manier van armoedeaanpak te komen. Xander Topma, onze fractievoorzitter in Meppel gaf aan dat veel organisaties die bezig zijn met armoedebeleid, hun werk voornamelijk los van elkaar doen. Samenwerking tussen organisaties die te maken hebben met armoedebeleid leidt tot betere resultaten en meer inzicht in de armoedeproblematiek. Hierin heeft hij volkomen gelijk! Want het terugdringen van armoede heeft een direct effect op het welzijn van mensen en hun kansen in de maatschappij. De SP wil graag het Armoedepact, dat aangenomen is  in de gemeente  Meppel, verbreden tot heel Drenthe. De kern van het Armoedepact is tot een effectievere manier van armoedeaanpak te komen door blijvende afspraken te maken o.a. op het gebied van samenwerking tussen alle organisaties,die te maken hebben met armoedebeleid.

Volgens de SP ligt hier ook een schone taak voor de provincie! Aanjagen, regisseren en goede initiatieven in Drenthe ondersteunen. En misschien zouden we toch nog maar eens moeten heroverwegen of we in plaats van een upgrade van de TT baan van 400.000 per jaar tot 4 miljoen totaal, niet liever de armoede langjarig te lijf zullen gaan! Laten we zorgen dat het Pauperparadijs voor altijd geschiedenis zal blijven!

(MOTIE armoede in Drenthe)