Economische koers

29 juni 2016

Economische koers

Tijdens de behandeling van de Economische koers van Drenthe vroeg de SP ook aandacht voor de balans tussen welvaart en welzijn voor de Drenten die geen baan hebben. Voor 12,1% van de Drentse bevolking is werk nog niet, niet of niet meer haalbaar.

Lees hier de bijdrage van Greetje Dikkers:

Het statenstuk De economische koers Drenthe 2016-2019 geeft een goed inzicht in de veelheid aan korte- en lange termijn activiteiten en wordt m.b.t. de samenhang met andere beleidsterreinen een aanzet gedaan. Complimenten voor wat er in opgenomen is.

De inleiding in de beleidsbrief is veelbelovend. Een paar citaten:

-     De koers als handreiking aan interne en externe partners om invulling te geven aan economische opgaven en deze te koppelen aan andere beleidsopgaven of plannen, coöperatief gericht op integrale projecten.

-     En we sluiten aan bij de Europese doelstellingen voor slimme, groene en inclusieve groei ofwel werk, duurzaamheid en iedereen doet mee.

Dat laatste weer in de bekende enge definitie van het hebben van werk.

Maar! Met de cijfers in de hand van mensen die aan de kant staan: 12.1 % en waarvoor dat meedoen dus niet geldt zorgt deze definitie op voorhand voor
uitsluiting.

Ons punt van kritiek is niet wat er in het statenstuk staat maar wat er ontbreekt.

Op pagina 4 wordt vanuit het coalitieakkoord Dynamisch Drenthe aangegeven dat het streven is een Drenthe waarbij welzijn en welvaart met elkaar in balans zijn. Hier knelt het wat de SP betreft toch wel ernstig. Een grote groep inwoners staat aan de kant, het adagium werk, werk ,werk
als oplossing voor iedereen is een utopie. 100% werkgelegenheid is niet realistisch. Maar “het hebben van een baan is een basisvoorwaarde” is de
letterlijke tekst. Hoe kun je met droge ogen zoiets zeggen als  er zo’n grote groep is  waarvoor dat
nog niet, niet of niet meer haalbaar is.

De SP wil ook voor deze Drenten een balans tussen welzijn en welvaart.

Ø     Hoe verhouden zich de ambities van het college tot de 15.000 kinderen die in armoede leven.

Ø     Waar zijn de ambities m.b.t. maatschappelijk ondernemen in relatie tot een koers voor een sociale, maatschappelijke agenda?

Ø     Gezondheid, demografie en welzijn komt via het Noorderlijk Innovatie beleid  als één van de vier maatschappelijke opgaven naar voren maar wordt nauwelijks concreet gemaakt in relatie tot bovengenoemde.

Het Drents parlement moet staan voor een zorgvuldige belangenafweging vanuit haar volksvertegenwoordigende rol. De weegschaal
is niet in balans wanneer de belangenafweging zich volledig richt op economische groei en bedrijfsleven en de maatschappelijke vraagstukken op het laatste plan komen. De SP heeft haar basis in de samenleving en wil door een zorgvuldige belangenafweging de maatschappij via PS  ook werkelijk vertegenwoordigen.

Deze politiek zet groepen mensen verder op afstand, geeft ze het gevoel afgeschreven te zijn en niet meer vertegenwoordigd te worden. Des te meer dat proces versterkt wordt des te minder is er werkelijk sprake van balans, geldt dynamiek voor
de één en stilstand voor de ander.