Oosterlaak herkozen voor landelijk bestuur

20 oktober 2015

Oosterlaak herkozen voor landelijk bestuur

Voor Drenthe is Philip Oosterlaak met algemene stemmen herkozen als SP regio-vertegenwoordiger. SP-ers uit de noordelijke provincies kwamen afgelopen zaterdag in Assen bij elkaar in de aanloop naar het SP-congres. Het landelijk bestuur van de SP bestaat uit 20 vertegenwoordigers uit de provincies, waarvan 1 uit Drenthe, 13 kandidaten die door het congres gekozen worden en de voorzitters van de SP-fracties in de eerste en tweede kamer, de Europese fractie en de voorzitter van jongerenorganisatie Rood.

Jan Marijnissen heeft aangegeven niet meer beschikbaar te zijn voor een nieuwe termijn als partij voorzitter. Twee kandidaat voorzitters hebben zich aangemeld om hem op te volgen: Ron Meyer en Sharon Gesthuizen. De SP-Drenthe organiseerde voor beiden een avond waar ze zich voor hebben gesteld aan de leden in Drenthe. Oosterlaak: ,,Marijnissen was de afgelopen jaren een vaste waarde voor onze partij. Met deze twee voorzitters kandidaten weten we, wie er ook gekozen wordt op het komend congres, in ieder geval nu al zeker dat we opnieuw een voorzitter krijgen die onze partij met verve bij de les houdt”.

Oosterlaak is al vele jaren voor de partij actief. Zowel in 2007 als in 2011 was hij SP-lijsttrekker bij de provinciale staten verkiezingen nadat hij terugverhuisd was naar Drenthe. Daarvoor was hij onder meer in Culemborg afdelingsvoorzitter en gemeenteraadslid.

De SP in Drenthe is inmiddels de vierde partij in Drenthe bij de statenverkiezingen, vlak achter VVD, PvdA en CDA. ,,Steeds meer mensen in Drenthe hebben vertrouwen in onze partij. Dat heeft natuurlijk te maken met het goede werk in gemeenteraden, provinciale staten en in Den Haag. Het komt ook omdat wij een actieve partij zijn, die ook buiten het gemeentehuis mensen opzoekt. En het heeft ermee te maken dat wij niet met alle winden meewaaien. Voor de SP staat solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid voorop”, vertelt Oosterlaak, die ook de komende jaren verdere groei van de SP in Drenthe voorziet. ,,Wij kijken er naar uit dat we ook in Drenthe wethouders en gedeputeerden kunnen gaan leveren die het verschil kunnen maken naar een socialer Drenthe. Dat is een kwestie van tijd. De groei van de partij moet ondertussen doorgaan. Mensen die geïnteresseerd zijn zich bij de partij aan te sluiten zijn natuurlijk altijd welkom. Mijn taak is daarbij te helpen alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, soms met advies, soms door zelf de handen uit de mouwen te steken. Dat geldt zowel bij landelijke acties, maar ook als er hier in Drenthe iets aan de hand is. Bij de SP zijn de lijnen tussen afdelingen en de landelijke partij kort”.