Europarlementariër in bibliotheek Hoogeveen

24 februari 2015

Europarlementariër in bibliotheek Hoogeveen

Foto: SP

Anne-Marie Mineur (SP)  komt op zondagmiddag 1 maart naar de bibliotheek voor een lezing over Europa en TTIP, het trans-Atlantisch Vrijhandelsverdrag.

We krijgen allemaal direct of indirect te maken met de gevolgen van dat vrijhandelsverdrag, en die gevolgen zijn niet gering. Het houdt onder meer in dat multinationals nóg meer macht krijgen en eigenlijk boven de wet worden geplaatst. En er zijn al voorbeelden bekend van landen die claims krijgen opgelegd door multinationals, voor misgelopen fictieve winsten.

Foto: SP / Tribune
Wet- en regelgeving, bijvoorbeeld over gezondheid en veiligheid, komt onder druk te staan door dit vrijhandelsverdrag. De presentatie van de Europarlementariër gaat overigens niet alleen over het TTIP, maar ook over Europa zelf, over kansen én de valkuilen van "Europa". De SP is van mening dat samenwerken natuurlijk prima is, maar dat we er voor moeten waken dat we geen superstaat Europa worden, waarbij nationale overheden geen eigen zeggenschap meer hebben. Anne-Marie Mineur houdt trouwens niet enkel een lezing. Ze heeft benadrukt dat ze graag met de zaal in gesprek wil gaan en vragen wil beantwoorden. De middag wordt georganiseerd in de bibliotheek in Hoogeveen, en is gratis toegankelijk. De zaal is vanaf 13.30 uur open.

De SP leden hebben in januari 2015 al het een en ander kunnen lezen in de Tribune.