Sluiten van de verzorgingshuizen? Ik dacht het niet!

23 mei 2014

Sluiten van de verzorgingshuizen? Ik dacht het niet!

Een grote groep ouderen moet langer thuis blijven wonen en krijgen geen indicatie voor een plek in een verzorgingshuis. Er  dreigen lange wachtlijsten voor ouderen die een plekje zoeken en tegelijkertijd sluiting van verzorgingshuizen. De SP is daarom een handtekeningactie begonnen Sluiting van de verzorgingshuizen? Ik dacht het niet.' Steun de actie en zet hier uw handtekening

Hoe de betrokken verzorgingshuizen de gevolgen van de veranderingen in de zorg precies moeten opvangen is maar ten dele bekend zo blijkt uit een belronde van de SP fractie Drenthe met de instellingen. Op dit moment hebben sommige verzorgingshuizen al problemen met de vergoedingen van het zorgkantoor. De Stouwe heeft daarom een opname stop ingesteld. Ook bij de Zorgcentra Zuidwest-Drenthe blijven plaatsen onbezet. Graag zouden diverse instellingen hun complexen om willen bouwen voor zelfstandig wonen met verzorging bij het appartement. Daarvoor is echter veel geld nodig, waarvoor de financiering moeizaam verloopt.

Ko Vester: ,,Ondanks dat nog lang niet alles vaststaat zie je nu al dat leegstand in verzorgingshuizen toeneemt en ook dat arbeidsplaatsen onder druk staan. Dat wordt alleen maar erger, want het kabinet zadelt de hele sector ouderenzorg met afgeknepen budgetten op.  Als SP houden we graag de vinger aan de pols. We hebben daarom een meldpunt ingericht en vragen iedereen ons te laten weten als er ontwikkelingen zijn met de Drentse verzorgingshuizen. Toenemende leegstand, opheffen van een verzorgingshuis, gedwongen verhuizingen, een opname stop of het niet verlengen van contracten? We willen het allemaal graag precies weten''.

Ondertussen zijn SP afdelingen aan de slag met de actie. ‘Sluiten van de verzorgingshuizen? Ik dacht het niet!'. Op markten staan deze zomer regelmatig SP-ers in Drenthe met een standje waar iedereen een handtekening kan zetten op de actiekaart. Op de site kan men ook reageren.