Sta draaideur constructies niet toe voor leden Provinciale Staten

20 februari 2014

Sta draaideur constructies niet toe voor leden Provinciale Staten

Een lid van provinciale staten hoort niet omkoopbaar te zijn. Dienstreizen horen geen snoepreisjes te zijn. Even de dienstauto met chauffeur als gedeputeerde voor laten rijden om privé te gaan shoppen, kan ook niet. Het openbaar bestuur hoort integer te zijn.

Om nog eens te benadrukken en vast te leggen dat het Drents bestuur integriteit hoog in het vaandel heeft staan, ondertekenen zowel de Commissaris, de gedeputeerden en provinciale staten de Drentse gedragscode integriteit.

Inmiddels gaan er stemmen op om iets minder strak met sommige regels om te gaan. Gedeputeerde Staten vroegen zich af of het niet toch mogelijk moet zijn dat leden van provinciale staten in dienst komen bij de provincie. Wel zouden ze dan het lidmaatschap van provinciale staten onmiddellijk moeten beëindigen. Op dit moment staat ondermeer in de code dat ‘een oud-bestuurder (dus ook een ex-lid van provinciale staten red.) het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten is van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de provincie’.

Philip Oosterlaak: ,,Naar onze mening is het correct draaideur constructies te vermijden bij het toekennen van banen bij de provincie en daarom leden van provinciale staten daarvoor uit te sluiten. Het lijkt ons een stuk zuiverder dat mensen die als volksvertegenwoordiger dicht bij het vuur zitten, zich niet het best kunnen warmen. Duizenden mensen zitten op dit moment zonder werk. Velen zouden graag aan de slag gaan als er een baan vrij komt bij de provincie. Om dan vacatures bij de provincie beschikbaar te stellen voor een lid van PS lijkt ons niet uit te leggen. Bovendien horen leden van PS onafhankelijk van GS te opereren. Een verhouding tussen de volksvertegenwoordiging en leden van GS, tussen controleurs van het beleid en uitvoerders, waarbij een mooie baan voor de eersten wellicht in het verschiet ligt, lijkt ons niet in het belang van zuivere verhoudingen. Wat ons betreft sluiten we de draaideur uit. Eerst afstand nemen van de provincie, voor minstens een jaar, dan pas kunnen leden van PS meedoen met sollicitaties’’.

Wat de SP betreft kan de integriteitscode verder aangescherpt worden. Ook zou die voor meer mensen moeten gelden. Ook bestuurders van zogenaamde verbonden partijen, dat zijn organisaties die veelal met provinciale subsidies werken of provinciale taken uitvoeren, zouden wat de SP betreft een provinciale integriteitsverklaring moeten ondertekenen.