Tegengas tegen Teeven

26 februari 2013

Tegengas tegen Teeven

Welke kant moet het uit met de gevangenissen? Wat voor straf hoort bij een misdaad? En hoe is het mogelijk criminaliteit te voorkomen? De meningen lopen nog wel eens uiteen. Uit de hoge hoed bij de formatie van de regering van VVD en PvdA is echter een plan gekomen dat in ieder geval meer kwaad dan goed doet. Volgens staatssecretaris Teeven moet het voortaan meer de Amerikaanse kant uit. Grotere gevangenissen, zoveel mogelijk privatiseren en dat alles concentreren in de Randstad.
Ondermeer de Grittenborgh dreigt het kind van de rekening te worden. Alle partijen in de gemeenteraad van Hoogeveen en ook alle partijen in Provinciale Staten vinden dat een onzalig plan

Ook de SP ziet niks in het plan van Teeven. Een gevangenis als de Grittenborgh functioneert uitstekend en levert werkgelegenheid in streken waar de regering anders niet in investeert. Ook al zou het anders moeten met de gevangenissen, dan in ieder geval niet nu en niet zo. We moeten immers bezuinigen? Een nieuwe weg inslaan met het gevangeniswezen kost op korte termijn handenvol geld. Toch komt er ondermeer in Zaandam een splinternieuwe bajes voor maar liefst 1032 gedetineerden op industrieterrein Hoogtij. Een extra argument voor de hele Drentse politiek om mordicus tegen de sluiting van de gevangenissen in het noorden te zijn.

Toch viel van de week in de Hoogeveensche Courant te lezen dat sluiting van gevangenissen onafwendbaar is. Dat meent de Drentse VVD althans, die onlangs op bezoek was in de Grittenborgh. ‘We moeten vooral de hakken niet in het zand zetten, maar blijven bewegen’, vindt mijn collega fractievoorzitter mevrouw Pannekoek van de VVD. ‘Laten we een succesvolle Noordelijke lobby niet doorkruisen’. Een merkwaardige opvatting. Want hoezo is sluiting onafwendbaar?

Voor tegengas tegen Teeven en een succesvolle Noordelijke lobby helpt het niet de handdoek bij voorbaat in de ring te werpen. De Grittenborgh en de andere PI’s in het noorden hoeven helemaal niet dicht! Dat is een onbezonnen plan, dat zondermeer van tafel moet. Gelukkig krijgt het actiecomité steeds meer weerklank. En hoe meer mensen, overheden en organisaties laten weten dat het zo niet kan, des te eerder de Staatssecretaris bakzeil zal moeten halen.

Philip Oosterlaak
Fractievoorzitter SP Provinciale Staten