Vragen over de schijn van belangenverstrengeling.

25 januari 2013

Vragen over de schijn van belangenverstrengeling.

‘Jan Kuper aan de slag bij Dierenpark Emmen’. Je gunt iedereen het beste, maar in dit geval hebben we toch onze vraagtekens bij dit nieuws, meent Oosterlaak van de Drentse SP-fractie. ‘Meneer Kuper is namelijk voormalig wethouder van Emmen en al geruime tijd als zodanig betrokken bij het Dierenpark. Tevens is hij Commissaris bij de Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD). De meerderheid van de Raad van Commissarissen van de WMD waaronder Kuper ging vorig jaar akkoord met een deal waarbij de WMD betrokken raakte bij de financiering van het Dierenpark. Een minderheid van de RvC kon zich niet met de overeenkomst verenigen. Diezelfde Kuper treedt nu zelf in dienst bij het Dierenpark. Een hele hoop belangen spelen kennelijk zo langzamerhand door elkaar. Dat van het Dierenpark, dat van de WMD en drinkwatergebruikers en ook het persoonlijk belang van betrokkene. Belangenverstrengeling past echter niet in het openbaar bestuur’. De SP stelde daarom de volgende vragen:

Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Drenthe
De heer J. Tichelaar
9400 AC Assen

Datum: 22 januari 2013

Onderwerp: Schriftelijke vragen (schijn van) belangenverstrengeling commissaris WMD

Geachte voorzitter,

In de lokale en regionale media, ondermeer in het DvhN, stond onlangs het bericht ‘Jan Kuper aan de slag bij Dierenpark Emmen’. Betrokkene, voormalig wethouder van de gemeente Emmen, wordt op dit moment op de website van de WMD aangemerkt als Commissaris. Dhr. Kuper was naar wij uit de notulen van de vergadering van de RvC als Commissaris op mochten maken, een warm voorstander van een constructie ter financiering van de nieuwe dierentuin waarbij de WMD betrokken was. Dhr. Kuper aanvaardt nu een betaalde functie in het projectteam dat de nieuwbouw van het dierenpark Emmen voorbereidt.

De verwevenheid van de bestuurlijke activiteiten van dhr. Kuper voor het Dierenpark en bij de WMD, die nu volgens de berichtgeving wordt voortgezet in een betaalde functie bij het Dierenpark waarbij betrokkene zich zou richten op het relatiebeheer met overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke partijen roept bij de SP-fractie vragen op over (de schijn van) belangenverstrengeling.

In het reglement van de Raad van Commissarissen van de WMD staat hierover ondermeer opgenomen:

TEGENSTRIJDIGE BELANGEN RAAD VAN COMMISSARISSEN EN
BESTUURDER
Artikel 10
De leden van de raad van commissarissen zullen elke vorm en schijn van
belangenverstrengeling tussen de vennootschap of haar
dochtermaatschappij(en) en leden van de raad van commissarissen
vermijden.

In verband met het bovenstaande hebben wij de volgende vragen:

1 Is het juist dat dhr. Kuper, lid van, danwel tot voor kort lid van de Raad van Commissarissen van de WMD, betaalde werkzaamheden gaat verrichten voor Dierenpark Emmen?

2 Is het juist dat dhr. Kuper, in zijn hoedanigheid als Commissaris van de WMD, betrokken was in de besluitvorming van de RvC van de WMD waarbij de RvC uiteindelijk akkoord ging met een zakelijke transactie waarbij de WMD en Dierenpark Emmen betrokken waren, een transactie waarin de toenmalige voorzitter van de RvC mevrouw Klip, tevens gedeputeerde, zich niet kon vinden en aanleiding zag haar functie neer te leggen?

3 Bent u met ons van mening dat de integriteit van het openbaar bestuur boven iedere twijfel verheven dient te staan?

4 Bent u met ons van mening dat de schijn van belangenverstrengeling gewekt wordt nu betrokkene aan de slag gaat in een betaalde functie bij het Dierenpark?
Zo ja, bent u van plan als (groot)aandeelhouder WMD met vertegenwoordiger in de RvC uw afkeuring over de gang van zaken te laten blijken? Welke stappen wilt u daarin nemen?

5 Welke ruimte is er naar uw mening in de relatie van de provincie Drenthe met het Dierenpark voor het optreden van genoemde (voormalig) Commissaris van de WMD als relatiebeheerder?

In afwachting van uw reactie,

Hoogachtend,

Namens de SP-statenfractie Drenthe