SP stelt mondelinge vragen over negeren Rood-sein Arriva

14 januari 2013

SP stelt mondelinge vragen over negeren Rood-sein Arriva

Naar aanleiding van het persbericht over het negeren van een rood sein door machinist op de Arrivalijn Emmen - Zwolle heeft de SP fractie mondelinge vragen gesteld. Mede ingegeven door eerdere opmerkingen dat er door de nieuwe concessiehouder gewerkt wordt met nieuwe mensen op deze route en het feit dat dit en enkelspoor is waren wij bezorgd over de veiligheid. Wij hebben de gedeputeerde Brink dan ook gevraagd of hij is geïnformeerd over het incident en hoe het contact is tussen provincie en Arriva in zake de veiligheid.

De gedeputeerde gaf als reactie dat hij is geïnformeerd over dit specifieke voorval door Arriva en er intensief contact is tussen provincie en Arriva zowel over veiligheid als de eerste ervaringen. Het beeld dat hij heeft is dat Arriva zich bewust is van de situatie en voldoende aandacht heeft voor deze lijn met het oog op de veiligheid. Verder betreft het 1 incident, dit zal volgens standaard procedure door 3 instanties nader worden onderzocht, Prorail, autoriteit personenvervoer en Arriva zelf. Aanvullend is er gesproken over de inzet van nieuwe mensen, dit is nodig omdat ondanks het feit dat er een inspanningsverplichting is om zittende personeelsleden over te nemen, Arriva geen voormalige NS-medewerkers bereid heeft gevonden om bij Arriva in dienst te treden.
Onze conclusie is dat de provincie er voldoende aandacht aan schenkt en er nauw contact is met Arriva. En dat dit incident geen aanleiding is om de conclusie te trekken dat er sprake is van een structurele onveilige situatie. Aansluitend zullen we het onderzoek van de externe partijen afwachten.