Verbeter toegankelijkheid rolstoelers Diabetes Centrum Wilhelmina

31 augustus 2012

Verbeter toegankelijkheid rolstoelers Diabetes Centrum Wilhelmina

.

,,Tot onze verbazing moesten wij afgelopen week constateren dat de toegankelijkheid van het nieuwe Diabetes Centrum Wilhelmina in Assen ernstig te wensen over laat. Vanaf mei dit jaar is de diabeteszorg daar onder één dak verzameld. Een cliënt, mevrouw Soetermeer had de zaak meteen al aangekaart. Zij ontving tot nog toe geen reactie op haar klachten. Terwijl het toch echt heel lastig is met een rolstoel of een scootmobiel zelfstandig binnen te komen’’, aldus Philip Oosterlaak, SP-statenlid. Voor de SP was dat aanleiding de Raad van Bestuur van het ziekenhuis per brief dringend te vragen nu snel stappen te nemen zodat het gebouw voor een ieder toegankelijk wordt

,,De ingang van de Borgstee is een krappe draaideur die niet op een rolstoel of scootmobiel is berekend. De deur naast de draaideur is geen alternatief, deze zwaait naar buiten open en er is ook vrijwel geen plek voor deze deur. Zelfs een deurbel voor het Diabetes Centrum ontbreekt. Als je buiten staat, sta je dus echt buiten. Binnen gekomen is het volgende probleem: de lift. Naar onze mening kan dit alles nooit de bedoeling zijn’’, vindt Oosterlaak die samen met mevrouw Soetermeer ter plekke ging kijken.

Het Diabetes Centrum is een openbaar gebouw. Alleen al om die reden zou het Centrum goed toegankelijk moeten zijn. En zeker als Diabetes Centrum ligt het voor de hand dat er ook regelmatig mensen die slecht ter been zijn, bijvoorbeeld gebruik maken van een rolstoel, een scootmobiel e.d. daadwerkelijk in het gebouw moeten zijn.