SP en ChristenUnie : OV-kaart voor MBO-ers

30 maart 2012

SP en ChristenUnie : OV-kaart voor MBO-ers

MBO-studenten moeten net als hun collega’s van het HBO of universiteit een gratis OV-jaarkaart krijgen. Daarvoor pleitten de SP en CU opnieuw in de Statencommissie van de provincie Drente. Brabant, Limburg, Gelderland en Groningen gingen Drenthe al voor. Vooralsnog wijzen de andere partijen in het Drents parlement het voorstel nog steeds af.

In Drenthe moeten MBO-leerlingen relatief ver reizen om op school te komen. Bovendien is niet elke opleiding overal beschikbaar. ,,Leerlingen en hun ouders zijn zodoende al snel honderden euro’s per jaar kwijt aan reiskosten. Een goede schoolkeuze is echter bijzonder belangrijk. Je moet er jarenlang mee vooruit. Bovendien is er een tekort aan werknemers o.a. in de zorg en de metaal. Dat neemt de komende jaren alleen maar toe. Het pleit er allemaal voor: Geef MBO-ers de ruimte, stel een OV-kaart beschikbaar’’, vindt SP-statenlid Louise Smits die het voorstel samen met Margriet Stijkel van de Christen Unie verdedigde. Bij de commissievergadering verwees zij naar een brief van de Vereniging van Schooldecanen die de provincie Drenthe eveneens om een regeling voor MBO-ers vragen. Al eerder bij de begroting 2012 drongen SP en CU op een regeling aan.

Gedeputeerde Henk Brink (VVD) wees het voorstel tijdens de vergadering echter af. Daarbij werd hij gesteund door de overige fracties, die willen afwachten of het kabinet alsnog met een rijksregeling gaat komen, of betoogden dat het geld van de provincie mogelijk terecht zou komen bij gezinnen met voldoende inkomen.
Louise Smits van de SP geeft niet op: ,,Er is een groot verschil tussen theorie en praktijk. We wachten al jarenlang op een rijksregeling. Ondertussen staan MBO-ers en hun ouders in de kou. Dat is toch niet uit te leggen. Je kunt als provincie miljoenen subsidies aan het bedrijfsleven geven in de hoop op meer werkplekken, maar waarom niet gewoon een regeling voor zo’n OV-kaart waar je zeker weet dat leerlingen er voor hun toekomst mee geholpen zijn? Wij blijven ervoor pleiten: OV-kaarten voor MBO-ers!”