SP informeert zelf minister Schulz van verkeer: ‘Geen onderzoeksrapport over onomstotelijke onmogelijkheid van Hoogeveen IC-station’’.

21 oktober 2011

In de strijd of Hoogeveen intercity station kan blijven in de nieuwe dienstregeling lijkt de waarheid allang gesneuveld. Het is de SP een doorn in het oog dat het College van GS van Drenthe zelfs zover ging de minister in een brief onjuist te informeren. Een drietal noordelijke commissarissen van de Koningin en de burgemeesters van Groningen, Assen en Zwolle ondertekenden deze zomer een brief aan de minister, waar in glashard beweerd wordt dat uit onderzoek zou zijn gebleken dat bij een dienstregeling waarin twee intercity’s in Hoogeveen stoppen, het niet mogelijk is een zgn. OV-knoop te realiseren. De SP heeft de minister daarom door middel van een brief op de hoogte gesteld dat zij onjuist is ingelicht door de noordelijke bestuurders.

Vier treinen per uur in de nieuwe dienstregeling. Twee stoptreinen en twee Intercity’s over het spoor van Zwolle naar Groningen. Dat is één trein extra per uur ten opzichte van de huidige situatie. Bovendien een mooie verdeling over het uur, waardoor aansluitingen op ander OV volgens een regelmatige dienstregeling plaats kunnen vinden. Een zgn. ‘knoop’ ontstaat: Voordat de intercity aankomt, arriveren bussen en stoptreinen uit alle richtingen. En als iedereen overgestapt is vertrekken alle bussen en treinen weer naar hun bestemming.
Al dat moois zou echter niet meer mogelijk zijn, als de intercity in Hoogeveen zou stoppen beweren de noordelijke bestuurders.

De voordelen van een intercity stop in Hoogeveen zijn voor reizigers met bestemmingen in de regio aanzienlijk. In plaats van twee stoptreinen per uur zou station Hoogeveen door vier treinen aangedaan worden. Voor forenzen en scholieren die dagelijks een trein pakken kan de reis zomaar ineens veel beter aansluiten op de werk- en schooltijden. En voor mensen die van verder komen is een rechtstreekse verbinding aanwezig.
Er zou de noordelijke bestuurders die het graag over bereikbaarheid hebben, dus veel aan gelegen moeten liggen om een stap voorwaarts voor de reiziger mogelijk te maken. Dit blijkt echter niet het geval.

De bestuurders schreven de minister:

‘Cruciaal is verder dat het in een dienstregeling waarin de twee intercity’s stoppen in Hoogeveen, het niet mogelijk is om in Groningen een ‘OV-knoop” te realiseren. Dit is onomstotelijk komen vast te staan uit onderzoek dat heeft plaatsgevonden in het kader van het Programma Noord-Nederland, dat in uw opdracht heeft plaatsgevonden. Het niet realiseren van een OV-knoop in Groningen gaat ten koste van de potentiële reizigersgroei in het totale OV (NS, regionale treinen en busvervoer) in Noord-Nederland.

Voor de Drentse SP was dit reden om het onderzoeksrapport op te vragen bij de provincie waaruit één en ander zou blijken. Het kwam de fractie nogal kras voor dat een IC-stop in Hoogeveen niet mogelijk zou zijn. Als antwoord kregen de SP-ers slechts een oud rapport ‘Spoordriehoek Zwolle – Leeuwarden/Groningen’ d.d. 4 november 2009, waarin het idee van een dienstregeling met vier treinen uitgewerkt wordt, met de voordelen van een ‘knoop’ op intercity stations Groningen, Assen en Zwolle en de wenselijkheid de rijtijden te bekorten. De vraag wat er precies nodig zou zijn om in Hoogeveen een IC-stop te laten plaatsvinden wordt daarin niet gesteld en ook niet beantwoord.

SP fractievoorzitter Oosterlaak: ,,Wij hebben gedeputeerde Brink de afgelopen maanden de kans gegeven alsnog zelf met oplossingen te komen in het belang van de reizigers en daarover in gesprek te gaan met de NS. Laat ik voorop stellen dat het opstellen van een dienstregeling die goed gaat werken vakwerk is. Maar technisch kan er natuurlijk ook heel veel. Er zijn tientallen IC-stations in Nederland en overal komen keurig de treinen voorrijden. De kern van de zaak van intercity station Hoogeveen is gewoon: wil je het wel of niet. Van een overleg om Hoogeveen alsnog als IC-station in de dienstregeling te krijgen is helaas niets terecht gekomen. Ook heeft GS van Drenthe verzuimd de minister zelf alsnog juist te informeren over wat er precies wel en niet kan. We hebben daarom gemeend onjuiste voorstellingen van zaken tegen te moeten spreken. We hebben minister Schulz in een brief geïnformeerd dat aan de Drentse volksvertegenwoordiging, ondanks herhaalde verzoeken, geen onderzoeksrapport ter beschikking gesteld is waaruit onomstotelijk blijkt dat Hoogeveen geen IC-stop zou kunnen krijgen in de nieuwe dienstregeling met vier treinen.’’