Keten van Solidariteit in Drenthe

18 oktober 2011

Keten van Solidariteit in Drenthe

Ook in Drenthe zijn de afdelingen druk bezig met het verzamelen van werkhandschoenen voor de Keten van Solidariteit. Deze actie is in het leven geroepen om de mensen die werken in de sociale werkplaatsen een hart onder de riem te steken, en bovendien geldt het als een protest naar het kabinet toe. Die wil flink gaan bezuinigen op de sociale werkplaatsen. Zo'n 60.000 banen staan op het spel.

En niet alleen de mensen uit de sociale werkplaats moeten vrezen voor hun baan. Ook thuiszorgwerkers, postbodes, politieagenten, brandweerlieden, kinderopvangleidsters en nog veel meer harde werkers hangen grootste bezuinigingen boven het hoofd, met alle gevolgen van dien.

In Drenthe zijn verschillende afdelingen begonnen met het ophalen van werkhandschoenen. De mensen kunnen hun handtekening hier op zetten, en eventueel een boodschap opschrijven bedoelt voor het kabinet. De handschoenen worden allemaal aan een lint vastgezet, en dat lint zal uiteindelijk begin december, wanneer het debat over de sociale zekerheid in de Tweede Kamer zal plaatsvinden, worden aangeboden aan kabinet Rutte. Inmiddels is er door heel Nederland al meer dan 13 kilometer aan handschoenen verzameld.

In Meppel vond de aftrap plaats van de Drentse Keten van Solidariteit. Op een regenachtige zaterdagmiddag, 8 oktober, werden zo'n 330 handschoenen opgehaald. Een week later, 15 oktober, in Hoogeveen werden onder zeer zonnige omstandigheden bijna 800 handschoenen opgehaald. In Assen besteed men een hele week aandacht. Van 17 tot 22 oktober worden er op diverse locaties in Assen handschoenen opgehaald. En Coevorden houdt zaterdag 22 oktober ook nog eens een actiedag. Emmen haalt handschoenen op binnen Emco, de sociale werkvoorziening in deze gemeente. Waar Alescon en Reestmond het af laten weten, daar komt de SP helaas niet binnen, verleent Emco alle medewerking. Een goed voorbeeld.

Hoeveel meters de Keten van Solidariteit inmiddels telt in Drenthe is nog niet bekend. Maar dat de Keten alsmaar groeit staat vast. Het verzet tegen de asociale plannen van dit kabinet groeit met de dag...