h

"Eerst goed kijken naar cijfers voordat men de nek definitief in de strop steekt"

10 oktober 2011

"Eerst goed kijken naar cijfers voordat men de nek definitief in de strop steekt"

De Staten van Drenthe moeten in 2012 beslissen of ze jaarlijks financieel bij gaan dragen aan luchthaven Eelde.
Dhr. Boucher doet regelmatig verslag over Luchthaven Eelde. Met zijn brief aan de Statenleden maakte hij ons attent op een tv uitzending van de NDR over de luchthaven Lubeck die te vergelijken is met Groningen Airport Eelde.

Klik hier voor tv-uitzending

Aan de leden van de Statencommissie Bestuur en Financiën
Provinciale staten van Drenthe

Geachte leden,

Eerder heb ik in uw commissie een onderzoeksrapport besproken (okt. 2010) dat ik over de luchthaven Eelde had opgesteld. Sindsdien volg ik de ontwikkelingen op Eelde en in de burgerluchtvaart in het algemeen nauwlettend.
U zult zeker op de hoogte zijn dat het de luchthaven niet lukt om zijn marktaandeel te behouden. Nu al ruim 2,5 jaar dalen de passagiersaantallen met ca. 10% terwijl de trend in Nederland al weer twee jaar omhoog gaat. De luchthaven hoopt na baanverlenging aantrekkelijk te worden voor de zogenaamde Low Cost Carriers en daardoor weer aan passagiers te winnen.

In Duitsland is een met Eelde vergelijkbare luchthaven, Flughafen Lübeck-Blankensee. Zelfde baanlengte, plannen voor een baanverlenging, grote investeringen in gebouwen, parkeervoorzieningen en technologie tot een som van 60 miljoen. Ongeveer 4x zoveel passagiers als Eelde en een dubbel zo groot achterland. Er vliegen twee Low Cost Carriers, Ryanair en Wizz air. Maar Lübeck worstelt nu al jaren met miljoenen verliezen en teruglopende passagiersaantallen. De private investeerder Infratil heeft zijn aandelen weer van de hand gedaan aan de gemeente, die nu ook alle verliezen voor zijn rekening neemt. Net als hier zijn er in bestuurlijke kring hoge ambities en net als hier zijn de vooruitzichten slecht en de risico's enorm.
De Nord Deutsche Rundfunk (NDR) maakte onlangs een interessant programma over het drama Lübeck waar de Low Cost Carriers de dienst uitmaken en zonder enige scrupule de belastingbetaler laten opdraaien voor de verliezen die ze veroorzaken.

Ik stuur u hierbij de link naar het programma en hoop dat u zich daarna misschien de vraag zult stellen of het niet verstandig is nog eens goed naar de cijfers te laten kijken door een gekwalificeerd instituut op het gebied van luchtvaart voor men zijn nek definitief in de strop steekt.

Met vriendelijke groet,

Philippe Boucher

U bent hier