SP: De Provincie bezuinigt zich een slag in de rondte. Maar met wat voor visie?

14 juli 2011

SP: De Provincie bezuinigt zich een slag in de rondte. Maar met wat voor visie?

,,Een flinke berg vage plannen. Dat is vooral wat hier als voorjaarsnota gepresenteerd wordt. Wat wel duidelijk wordt is dat men fors bezuinigt op nuttige instellingen rond de bibliotheken, op natuurorganisaties, op patiëntenbelangenbehartiging en op de BOKD, de bond van kleine dorpen’’, aldus SP-fractievoorzitter Oosterlaak. Bij de discussies rond de algemene beschouwingen bracht de SP naar voren dat het absurd is te bezuinigingen
op een leefbaar Drenthe. Het college zet het mes in investeringen voor een sociaal Drenthe. Maar bezuinigingen op de franje van grote projecten, daarover weigert men ook maar over na te denken, vindt de SP-fractie.

De SP wil verder niet dat er bezuinigd wordt op arbeidsbemiddeling zolang het college niet hard kan maken dat scholen, gemeentes en werkgevers dat zelf goed gaan regelen ten behoeve van werkzoekenden. Samen met de
Christen Unie bracht de SP daar een motie over in stemming. Oosterlaak: ,,In de praktijk worden werkzoekenden nu al te vaak aan hun lot overgelaten. De gedeputeerde zegt dat hij samen met alle betrokkenen wil
gaan regelen dat de arbeidsbemiddeling beter gaat verlopen zonder dat het de provincie geld kost. Geen geld voor stageplaatsen, geen geld voor bemiddeling. Dat zou knap zijn. Maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat
we over enige tijd moeten constateren dat er gewoon niks extra’s gebeurd is. Terwijl mensen nu geholpen moeten worden.’’ De SP constateert dat de provincie bij de voorjaarsnota vooral bezig is met bezuinigen en het uitvoeren van de agenda van de VVD. Oosterlaak, na afloop van de besprekingen: ,,De PvdA zit weer samen met de VVD in het college, maar wat ze daar voor gewone mensen doen is me nog steeds niet duidelijk’’.

Algemene Beschouwingen SP

Roerige tijden, beroerde tijden.
Tijden voor ‘oproer’.

Meneer de Voorzitter, beste mensen,

Het zijn roerige tijden en het zijn ook beroerde tijden.

Tijd om 007 in te vliegen? Licensed to kill. Z’n drankje ‘shaken, not stirred’. Zelf onbewogen. Een paar achtervolgingen. Een stel mooie meiden. Een reeks explosies. En aan het eind van het verhaal zijn de boeven een kopje kleiner en ziet de wereld er weer een stuk beter uit. Het heeft in het huidige tijdsgewricht aantrekkelijke kanten.

MdV Het zijn roerige tijden. Behoorlijk shaken en stirred. Zekerheden voor gewone mensen van een baan, een inkomen, een huis, gezondheidszorg, onderwijs, het wordt allemaal niet meer geleverd. De bodem onder de economie en de welvaart kan er zomaar onderuit getrokken worden. Blijkt. Nog maar net zijn de banken die geld met geld maakten, gered of het experiment met de ene Euro voor heel Europa blijkt in een Griekse tragedie uit te monden. En uiteraard wast de elite die het zover heeft laten komen de handen in onschuld. Nee, zoveel mogelijk vrijheid aan de financiële markten! De panacee voor alle problemen.

Beroerde tijden voor veel mensen. De regering bezuinigt op de mensen die het het minst kunnen missen en die ook het minst verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de crisis. Mensen die aangewezen zijn op zorg, mensen zonder werk, en gehandicapten leveren in. Maar ook gezinnen op zoek naar een woning met een inkomen tussen 33.000 Euro en 38.000 Euro zijn de klos, zij kunnen én geen huis meer huren én geen huis kopen.
En ondertussen bij alle bezuinigingen blijven de rijkste Nederlanders buiten beeld. Stevig bijdragen om de problemen op te lossen is voor hen niet aan de orde.

En ondertussen blijven ook de beelden vanuit het botte koopmanschap het goed doen in allerlei politieke kringen. Een beeld in trant van dat ‘wie niet werkt ook niet zal eten’ een beeld dat ‘vooral ‘de besten’ rechten moeten krijgen’, een beeld dat het recht van de sterkste moet gelden, een beeld van ‘winst voor alles’, dat het goed is om te maaien waar men niet gezaaid heeft. Een beeld waar solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waardigheid steeds meer uit beeld dreigt te raken.

‘oproer’; tegengas.
Als SP zijn wij blij dat mensen allerlei achteruitgang niet over zich heen laten komen. Het maatschappelijk verzet neemt toe.
We zijn ook blij als de provincie niet achteroverleunt, maar op z’n minst aangeeft waar de problemen zitten. Een bestuursakkoord dat niet deugt, het bezuinigen op de natuur waar veel rijkdom verloren dreigt te gaan, het korten door het rijk op cultuur in het noorden waar de verdeling toch al scheef is, de rijksdiensten die uit Drenthe verdwijnen terwijl het rijk weet dat de werkgelegenheid in het noorden geen jojo mag zijn.

Enkele voorbeelden waar de gemeente ook hard mee aan de slag moet:

Opslag van kernafval.
Natuurlijk is het geen goede zaak dat hier in Drenthe of waar dan ook op te slaan. We moeten voorkomen dat het geproduceerd wordt. Geen extra kerncentrale dus en Borssele moet dicht. Net als in Duitsland en Zwitserland. Dat betekent investeren in andere vormen van energie, kleinschaliger en duurzamer. De verkoop van Borssele aan RWE maakt dat niet makkelijker. Want dan draait een concern aan de knoppen van de kerncentrale die vooral een belang heeft bij doorproduceren. Door nu in te stemmen met die verkoop in ruil voor een eenmalig fors bedrag maken we ons het leven moeilijker om invloed te houden op de ontwikkelingen.

Greep houden op windmolenparken
Als SP vinden we het prima dat de mogelijkheden van windmolenparken onderzocht worden. Maar niet in het wilde weg. We zijn met het college van mening dat de provincie hier op korte termijn een visie voor op moet stellen.

De voorzieningen voor ouderen.
Het verhaal is bekend. We worden met z’n allen ouder en als het even kan moet dat in goede gezondheid en met voldoende voorzieningen en zorg. Dat moet echter wel allemaal georganiseerd worden Een taak van gemeentes, maar ook een punt om als provincie alert op te zijn. Mogelijk biedt de pot van 25 miljoen voor de ontwikkeling van het platteland hier kansen. Bijvoorbeeld voor het in stand houden van medische posten of de wijkverpleegkundige terug.

Banen
In de zorg en in de techniek zijn kansen op werk. Waar mogelijk moet de provincie daar op blijven inzetten. Wat ons betreft geen bezuinigingen op dat vlak.

En verder weet u van ons dat wij vinden asbest verwijdering een plaats moet krijgen in het provinciaal beleid. Dat bodem sanering bijvoorbeeld voor de locatie Wijk en Boerma in Tynaarlo prioriteit moet krijgen. En dat wij een OV-kaart voor MBO-ers blijven bepleiten. Ook vinden wij dat de provincie de WSW-bedrijven, de sociale werkplaatsen, moet ondersteunen met bijvoorbeeld opdrachten

Meneer de Voorzitter. Het is een flinke brei aan info, de voorjaarsnota. Met vooral voorstellen die nog verder uitgewerkt moeten worden voordat het mogelijk is ze goed te kunnen beoordelen. Enkele opmerkingen.
Naar onze mening is het prima dat taken verschuiven van de provincie naar gemeentes. Maar wel met een “zachte landing” (dat wil zeggen dat de overgang van taken, niet mag leiden tot wegbezuinigen van organisaties die nuttig werk doen, red.). En als die zachte landing ontbreekt dan is ons alternatief niet dat de zaak dan maar moet crashen.
We zijn ook bezorgd over het idee dat meer marktwerking per definitie en in alle gevallen goed is. Publieke diensten, provinciale instellingen en organisaties verdienen in veel gevallen de voorkeur. De experimenten met privatiseringen, verzelfstandigingen, meer marktwerking, moeten gewoon kritisch bekeken worden en waar het niet werkt teruggedraaid worden.

We zijn blij met initiatieven die het unieke van Drenthe op historisch vlak beschermen, behouden en onder de aandacht brengen. Ook als SP hebben we daar de afgelopen jaren veelvuldig op gewezen. Van de erfenis van Tjerk Vermaning en alle prehistorische vondsten tot de celticfields en van Frederiksoord tot de bescherming van de hunebedden. Hier ligt duidelijk een taak voor de provincie.

Als SP vinden wij dat het soberder moet. Om te beginnen door te bezuinigen op management en adviseurs. Beperk bureaucratie, bijvoorbeeld rondom aanbesteden. Bezuinig ook op de franje van grote projecten. Kijk daar nou ook eens naar. Daar is het nog steeds meer, meer, meer. Terwijl de provincie nog niks gezien heeft over de financiële haalbaarheid van de nieuwe dierentuin in Emmen, reserveert het college net zo makkelijk 12 miljoen na een briefje uit Emmen. Wat dat betreft is het de wereld op zijn kop.

Voorzitter. De komende roerige en beroerde tijden blijft de SP de provincie kritisch volgen en we blijven ideeën aandragen voor een beter Drenthe. Dat is niet altijd zwartwit, de politiek is geen plek waar een 007 aanpak thuishoort. Maar we mikken wel, en zo snel mogelijk, op een betere wereld en een beter Drenthe.