Hoogeveen, Intercitystation of stoptreinstation?!

5 juli 2011

Hoogeveen, Intercitystation of stoptreinstation?!

Ruim twee jaar is Hoogeveen bezig te lobby'en voor de intercitystatus van het station. Dat is nodig, omdat de NS de dienstregeling wil versoberen tot alleen 2 stoptreinen per uur. En dat terwijl binnenkort de NS de nieuwe Hanzelijn opent, met méér en snellere treinen naar de Randstad. Het gemeentebestuur en de gemeenteraad maken zich er sterk voor dat ook Hoogeveen straks aangesloten wordt op het intercitynetwerk met 4 treinen per uur, waaronder 2 intercity's (naar Den Haag en naar Schiphol). Dat past prima bij het reizigerspotentieel en de regionale functie van station Hoogeveen. En het is goed voor de bereikbaarheid van heel Drenthe.

De NS heeft haar plan voor de dienstregeling met alleen 2 stoptreinen voor Hoogeveen opnieuw in stelling gebracht. Aanstaande woensdag bepaalt de provincie Drenthe haar standpunt. De gemeenteraad van Hoogeveen vindt dat ook Hoogeveen aangesloten moet worden op het intercitynetwerk. Onderzoek dat de de gemeenteraad heeft laten uitvoeren toont aan dat dit kan. In dat geval gaan zowel de reizigers in Assen erop vooruit, maar ook
die in Hoogeveen, de op één na grootste stad op de lijn Zwolle – Groningen, en knooppunt in Zuid-Drenthe. Dat is dus veel beter dan het NS-plan, waarbij alleen Assen er 1 trein op vooruit gaat...

Tot nu toe werden de Hoogeveners gesteund door de volledige Tweede Kamer (!), provinciale Staten van Drenthe, adviesautoriteit Locov, ROVER en de consumentenplatforms van Groningen en Drenthe. Bovendien verzamelde de Gemeenteraad 10.000 handtekeningen, voor 25% afkomstig van mensen van buiten Hoogeveen. Ook nu is er weer brede steun voor Hoogeveen intercitystation. Natuurlijk vanuit de gemeente(raad) zelf, maar inmiddels hebben ook de gemeenteraden van Coevorden en De Wolden zich unaniem vóór Hoogeveen Intercitystation verklaard.

Gedeputeerde Brink (VVD) van de provincie lijkt desondanks met het voorstel van de NS akkoord te gaan. Maar Provinciale Staten hebben het laatste woord, en die spreken zich a.s. woensdag uit over de Drentse treinen. De Gemeenteraad is inmiddels druk bezig de Statenfracties van alle informatie te voorzien, en we gaat ook inspreken. Wilt u 'Hoogeveen Intercitystation' steunen en dat ook aan de Drentse statenleden laten weten, dan kunt u de openbare vergadering bijwonen. Indien u met openbaar vervoer reist, graag op woensdag 6 juli om 16.30 uur verzamelen in de stationshal van Hoogeveen. (Vertrek trein is 16.50 uur) De vergadering is om 18.00 uur in het provinciehuis, Westerbrink 1 in Assen.