Invoering OV-chipkaart: Meldingen duurder reizen.

12 april 2011

Invoering OV-chipkaart: Meldingen duurder reizen.

De SP constateert nog steeds veel onduidelijkheid over het reizen met de OV-chipkaart. Bij de partij komen diverse meldingen binnen dat reizigers duurder uit zijn met de OV-chipkaart dan met hun oude vervoersbewijs. De SP heeft het OV-bureau Groningen Drenthe op de hoogte gebracht en een reeks vragen gesteld.

Bij de invoering van de OV-chipkaart in Groningen en Drenthe begon de SP met een meldpunt voor opmerkingen en klachten van reizigers over de chipkaart. Ook gingen SP-ers in gesprek met reizigers over hun ervaringen.
Naast meldingen over duurdere ritten in vergelijking met het oude vervoerbewijs, blijkt dat er bij gebruikers van een OV-chipkaart ook op andere vlakken vragen leven. Ondermeer vragen over hoe je op een eenvoudige manier een overzicht van de afgelegde ritten op kan vragen met het daarvoor in rekening gebrachte tarief, vragen over het activeren van de kaart en vragen over wat te doen bij een negatief saldo.

,,Het lijkt ons logisch dat reizigers geen gedoe maar gemak met een OV-chipkaart moeten hebben en dat men niet op een duurdere ritprijs getrakteerd hoeft te worden’’, vindt SP-er Kees van Leeuwen, de man achter het meldpunt OV-chipkaart. De SP heeft de vragen zoals aan het OV-bureau gesteld, ook meteen doorgestuurd naar Gedeputeerde Staten (GS) van Drenthe. GS had provinciale staten namelijk beloofd dat ‘bij de invoering van de OV-chipkaart het belang van de reiziger niet zou worden geraakt’.

Reizigers kunnen nog steeds via www.drenthe.sp.nl bij het meldpunt OV ervaringen doorgeven.