PvdA en VVD modderen door met Drents bestuur

30 maart 2011

PvdA en VVD modderen door met Drents bestuur

ASSEN - ,,Een gemiste kans. De PvdA had dit keer de kans samen met de SP en het CDA voor een stevig en sociaal Drents bestuur te gaan. Als SP hebben wij bij de College besprekingen duidelijk gemaakt dat wat ons betreft de tijd daarvoor rijp is. De PvdA kiest echter voor voortzetting van de huidige coalitie met de VVD. Een coalitie die zichzelf onmogelijk heeft gemaakt, al was het maar door de nog steeds niet opgehelderde Eurochamp affaire’’, aldus SP-er Oosterlaak.

De afgelopen jaren wimpelde de coalitie met VVD en PvdA diverse plannen van de SP weg. Er kwam geen OV-jaarkaart voor MBO-scholieren. Geen zekerheid voor buschauffeurs in het OV van goede arbeidsvoorwaarden. De aanpak om asbest in de provincie op te ruimen kwam niet van de grond. Geen alternatieve plannen voor een bescheiden toekomstbestendig vliegveld Eelde zonder een zinloze investering in een verlengde baan. Oosterlaak: ,,Het bestuur in Drenthe kan echt veel beter. Hopen dat het met deze zelfde partijen de komende jaren ineens beter gaat worden lijkt me een illusie’’.

Volgens de SP is verder duidelijk dat een coalitie van VVD/PvdA democratische legitimatie mist. Slechts 45% van de stemmen ging naar VVD of PvdA. Vanwege toekenning van maar liefst vier restzetels komt de combinatie aan 21 zetels van de 41. ,,Het is allemaal erg mager. Naar ons idee verdient een mogelijke coalitie met een dergelijke krappe meerderheid het niet om als eerste onderzocht te worden’’, vindt Oosterlaak. De SP-er wees ook op de verkiezingsleus van de PvdA ‘het moet eerlijker’. ,,De leus van de PvdA was niet ‘Samen doormodderen met de VVD’. Als je het eerlijker wilt, als je voor verandering bent, waarom kijk je dan bij de collegevorming naar rechts?’’
Tot slot wees fractievoorzitter Oosterlaak op de kwestie Eurochamp die de coalitie van VVD en PvdA nog steeds blijft achtervolgen. ,,Duidelijk is dat GS in de Eurochamp kwestie* PS bewust verkeerd heeft geïnformeerd. Men weigert nog steeds opening van zaken te geven, maar verzucht doorlopend dat het tijd is om zand over de kwestie te gooien. Ondertussen lopen er nog steeds rechtszaken van gedupeerden tegen de provincie. Een Drents bestuur van PvdA en VVD is onvoldoende in staat gebleken verantwoordelijken ter verantwoording te roepen en schoon schip te maken.’’

Noot: *
Bij de kwestie Eurochamp kwam het Drents bestuur op allerlei manieren in een kwalijk daglicht. Beschuldigingen van frauduleuze subsidieaanvragen bij de stichting Eurochamp, lekken naar de pers van ten onrecht geheim verklaarde onderzoeksdocumenten vanuit naar aangenomen moet worden kringen rond GS met de mogelijke bedoeling een draai in eigen voordeel aan de feiten te geven, de onnodige teloorgang van de stichting Eurochamp het paradepaardje van Drenthe op het gebied van gehandicaptenspelen, het in commissie en onder ede onjuist informeren van de onderzoekscommissie van de Staten, deals in achterkamertjes. De affaire hield het Drents bestuur meer dan een jaar lang in haar greep, maar de onderste steen is nog steeds niet boven.

Lees bijdrage SP in statenvergadering.