Eelde en Twente. Binnenkort twee noodlijdende vliegvelden?

2 oktober 2010

Eelde en Twente. Binnenkort twee noodlijdende vliegvelden?

ASSEN – Ondanks fel verzet van de mensen in Twente, waaronder Herman Finkers, lijkt het toch te gaan gebeuren: Vliegveld Twente. De SP in de Staten van Overijssel ziet veel meer in het alternatief: een mooi gebied met veel natuur op de voormalige vliegbasis. Het Overijssels provinciaal bestuur dendert echter maar door.
De SP in Drenthe ziet met vliegveld Twente ook gevolgen voor vliegveld Eelde. Philip Oosterlaak van de Drentse SP: ,,Zo meteen zijn er twee noodlijdende vliegvelden in Noord Nederland, ben ik bang. En bij allebei zullen de provincies de verliezen willen opvangen. Nu al betalen de provincies een miljoen per jaar voor Eelde.’’.

Provincies zijn erg goed in het zichzelf rijk rekenen als het om vliegvelden gaat. ,,Vliegveld Eelde zegt de komende jaren een toename van lijnvluchten en vakantievluchten te verwachten. Datzelfde doen de plannenmakers in Twente. En beide willen ze die tickets graag aan reizigers uit Overijssel en Drenthe verkopen. Maar één ding is zeker. Elke bestemming die vanuit Twente gevlogen gaat worden, komt echt niet ook in Eelde erbij. Toeristen gaan heus niet extra vliegen’’, constateert SP-er Oosterlaak.

Binnen noordelijk Nederland trachten de provincies bij het economisch beleid over het algemeen elkaar de ruimte te geven. Bij de Eems een grote zeehaven in Groningen, in Drenthe LOFAR (sterrenkunde en nanotechnologie) en een grote dierentuin in Emmen, in Twente de Technische Universiteit, de IJsselcentrale bij Zwolle. Overijssel lijkt echter nergens rekening mee te houden nu men een vliegveld wil. Dat er over de grens al een vliegveld bij Múnster ligt lijkt niets uit te maken. En ook vliegveld Eelde lijkt er in de ogen van de Overijsselse bestuurders niks toe te doen.

Voor de SP in Drenthe was dit reden eens na te vragen of de provincie Drenthe contact opgenomen heeft met de provincie Overijssel. ,,Loopt Noord Nederland nu niet de kans met én Eelde én Twente, twee noodlijdende vliegvelden in stand te houden, die elkaar beide de lucht benemen?’’, zo vraagt de SP zich af. Voor Eelde wenst de provincie Drenthe nog steeds vast te houden aan baanverlenging, ondanks dat niemand eigenlijk uit kan leggen welke vliegtuigen met welke bestemmingen dan extra op Eelde zullen landen. Maar als vliegveld Twente toch doorgaat is baanverlenging op Eelde helemaal onzin. De lengte van de baan van Twente voor de F16’s was al 2400 meter, terwijl er nu ook alweer plannen zijn om de baan op Twente naar 3000 meter te brengen. Oosterlaak: ,,Hoe gekker, hoe mooier. Hoe langer, hoe beter, als het om landingsbanen gaat. Ook ik ben natuurlijk helemaal niet voor zo’n vliegveld Twente. Maar als Twente een burgervliegveld wordt, dan kan dat ene grotere vrachtvliegtuig dat een lange baan nodig hebben, daar al landen, als zo’n vliegtuig hier ooit zou komen. Daar heb je Eelde dan weer niet voor nodig’’.