h

Exit gedeputeerde Bats (VVD)

8 september 2010

Exit gedeputeerde Bats (VVD)

RSP projecten in de vertraging

ASSEN – Per 1 oktober vertrekt gedeputeerde Bats naar Sint Maarten Daar wordt hij directeur van het Kabinet van de Gouverneur.
Bij de provincie was Bats ondermeer als gedeputeerde verantwoordelijk voor Verkeer en Vervoer, en was hij betrokken bij de RSP-projecten (ondermeer het Atalanta project in Emmen en de Florijn-as in Assen). Over de reden van het plotselinge vertrek van Bats werd verder geen mededeling gedaan.

De VVD meent dat het een goede zaak zo spoedig mogelijk een nieuwe gedeputeerde te zoeken. De SP is daar tegen. SP-fractievoorzitter Oosterlaak: ,, Onzinnig. Momenteel heeft Drenthe zes gedeputeerden. We kunnen zeker wel met eentje minder toe. Als Drenthe moet bezuinigen dan kunnen we het beste met college beginnen. Bovendien is het nutteloos om iemand nu een paar maanden in te laten werken als gedeputeerde, terwijl er in maart 2011 verkiezingen zijn. Het is totaal niet te zeggen of de VVD terug gaat komen in een nieuw college. Vervangen heeft echt geen enkele zin. Het zittende college zal de portefeuilles van Bats over moeten nemen’’.

Gevolg van het opstappen van gedeputeerde Bats is dat de RSP-projecten zomaar in de vertraging kunnen schieten. Het gaat hier om miljoenen-deals waarover nog druk onderhandeld werd met diverse partijen. Oosterlaak: ,,Iedere andere gedeputeerde die deze projecten over gaat nemen, zal zich heel goed moeten oriënteren wat er de afgelopen tijd precies bekokstoofd is. Dat betekent vertraging. En vertraging kan zomaar tot tonnen schade leiden. Het lijkt me dan ook uiterst curieus dat een gedeputeerde op dit moment afhaakt. Eigenlijk kan dat niet. Anderzijds maken wij ons in toenemende mate zorgen over de risico’s die gepaard gaan met de RSP projecten, waar de Staten tot nog toe geen heldere inzage in hebben gehad. Op SP vragen naar een risico paragraaf bij de RSP-projecten kwam tot nog toe geen overtuigende reactie van de zijde van GS. Een duidelijk overzicht waarin de risico’s omschreven zijn gekoppeld aan de maatregelen die men zou nemen om het risico in te perken ontbreekt. Wat ons betreft moeten de projecten bovendien sober uitgevoerd worden. Geen fly-over bij de A28 bijvoorbeeld. Misschien komt deze pas op de plaats net op tijd….’’

U bent hier