Niks mis met cursus ad 20.000 Euro voor gedeputeerde Haarsma, vindt GS

21 mei 2010

Niks mis met cursus ad 20.000 Euro voor gedeputeerde Haarsma, vindt GS

ASSEN - Twintigduizend Euro voor een vijftiendaagse cursus leidinggeven in een sfeervolle ambiance. Hoe komt GS erbij om gedeputeerde Haarsma aan deze cursus deel te laten nemen?

De SP stelde een reeks vragen over de kwestie. GS lijkt echter niet eens in haar maag te zitten met deze vorm van geldverspilling. Allemaal heel normaal, vindt GS afgaande op de beantwoording. “Getracht wordt door de samenstelling van de groep cursisten een specifieke leer- en ontwikkelingsomgeving aan te bieden. In dit geval een samenspel van bestuurders, hoge ambtenaren en directievoerenden”. Op de vraag of er geen betaalbare cursus te vinden is om een gedeputeerde bij te spijkeren op het vlak van leidinggeven luidt het antwoord: ,,De kosten van de gevolgde opleiding zijn bij soortgelijke leergangen gelijk, aangezien de onderwijsinstellingen concurreren op prijs en kwaliteit”.
De gedeputeerde betaalt geen cent uit eigen zak mee aan de opleiding, zo blijkt uit de beantwoording. GS verwijst daarbij naar de ”Verordening rechtspositie gedeputeerden, staten- en commissieleden”. De kosten van cursussen gevolgd “in het provinciaal belang en in verband met de uitoefening van het ambt van gedeputeerde” zijn voor rekening van de provincie.

Flauwekul, vindt SP-fractievoorzitter Oosterlaak: ,,Uit de beantwoording blijkt dat GS in het geheel niet gekeken heeft naar een alternatieve manier van scholing voor haar leden. Als het maar flink geld kost, dan zal het wel goed zijn, lijkt meer het criterium. Het lijkt me ook duidelijk dat het provinciaal belang niet gediend is met een dergelijk cursus, en dat ook nog eens een keer aan het eind van de zittingstermijn van GS. Op onze vraag of men geprobeerd heeft de cursus te annuleren, toen bleek dat de gedeputeerde in 2008 geen tijd had de cursus te volgen, blijft het college het antwoord schuldig. Wat ons betreft een onbevredigende reactie. We zullen de kwestie daarom in de PS-vergadering aan de orde stellen’’.