Geen kievits-ei in de bomen bij Gieten

19 maart 2010

Geen kievits-ei in de bomen bij Gieten

De percelen bos bij Gieten zijn plat. Juist daar moet een OV-knooppunt voor de bus komen, vindt de provincie. De provincie luisterde niet naar omwonenden die voor een andere locatie pleitten en wachtte ook niet met de bomenkap totdat de Raad van State uitspraak had gedaan door bezwaar makers.
De SP-fractie had er vorig jaar voor gepleit om tot een plan te komen een stukje verderop waardoor het bos kon blijven staan en zou kunnen blijven dienen als groene geluidswal. Bij de provincie bleek echter geen bereidheid om hier onderzoek naar te doen. ,,Een gemiste kans’’, constateert SP statenlid Renee Westerhof. ,,Luister gewoon eens wat meer naar de mensen in Drenthe. Dan is er vaak meer mogelijk dan op de tekentafel logisch lijkt’’.

In de Staten ontspon zich ondertussen een absurd debatje tussen Langenkamp (GL) en Bats (VVD) over de bomenkap. Houdt de provincie wel rekening met het broedseizoen wilde Langenkamp weten: “Vorige week lag er nog sneeuw, maar het eerste kievitsei is inmiddels gevonden”. Geen probleem voor de bomenkap ter plaatse vond Bats. ,,Het broedseizoen is nog niet begonnen. Er zijn geen kieviten geconstateerd en geen enkele andere vogel’’.
Zeker lijkt dat er ook de komende jaren inderdaad geen enkele vogel gaat broeden op het asfalt van het OV-knooppunt Gieten: Geen weidevogel, geen watervogel en geen vogeltjes uit het bos.