Presentatie “Loopt de zorg vast of worden we blij verrast”

2 februari 2010

Presentatie “Loopt de zorg vast of worden we blij verrast”

Natuurlijk moeten we blij zijn dat we langer leven. Vaak in goede gezondheid. Daarover was iedereen het eens bij de bijeenkomst over de gezondheidszorg in Drenthe naar aanleiding van het rapport “Loopt de zorg vast of worden we blij verrast”. Prima dat de SP de cijfers over gezondheid en gezondheidszorg in Drenthe op een rij heeft gezet. Ook daarover geen meningsverschil. Wel een levendige discussie over hoe de preventieve gezondheidszorg in Drenthe voor ouderen gestalte moet krijgen. “Daar is het ons om te doen’’, vindt SP Statenlid Ko Vester. ,,Sommige dingen kun je niet op z’n beloop laten. Goede gezondheidszorg waar een toenemende groep ouderen een beroep op zal doen, vraagt om een goede preventieve aanpak. Dat moet zo snel mogelijk verder van de grond komen’’.

Renske Leyten (SP) en Ko Scheele (CDA)
.

Onderzoekster Vera Verhage presenteerde het wetenschappelijk onderzoek waarin beschreven staat wat gezien de demografische ontwikkeling en de bevolkingssamenstelling in Drenthe de verwachtingen zijn over de noodzakelijke zorg in Drenthe de komende jaren. (klik hier voor het rapport “Loopt de zorg vast of worden wij blij verrast”). Vervolgens was het de beurt aan gedeputeerde Anneke Haarsma. Zij sprak haar waardering uit voor het werk van de samenstellers van het rapport en benadrukte dat de provincie Drenthe het als haar taak ziet de leefbaarheid in de provincie te bevorderen, hetgeen de nodige raakvlakken oplevert met de gezondheidszorg in de provincie. Vervolgens was het de beurt aan SP Tweedekamerlid Renske Leijten: ,,Waarom beginnen we niet gewoon’’, vroeg zij. ,,Zo langzamerhand is het beeld wel duidelijk. Laten we in Drenthe, waar meer ouderen wonen dan in andere streken, beginnen met consultatiebureaus waar ouderen terecht kunnen.’’

Na de pauze gingen een zestal forumleden met elkaar en met de zaal in de slag. ,,Schakel de huisarts in bij de verwijzing naar ouderen gezondheidscentra’’, was een tip. En: ,,Benader mensen op basis van bekende ziektebeelden en kijk wat je voor deze groepen kunt doen’’ was een andere. Ko Vester: ,,Onze conclusie is dat er veel goede ideeën zijn. Maar we moeten het nu gaan doen. Hopelijk draagt het onderzoek en deze middag daaraan bij’’.