h

Gedeputeerde Bats spoort niet over betere treinverbindingen in Drenthe

9 februari 2010

Gedeputeerde Bats spoort niet over betere treinverbindingen in Drenthe

ASSEN – Laat maar zitten. Geen verbeteringen voor Drentse stations. Nu de frequentie op de lijn Zwolle Groningen omhoog gaat, kiezen we voor een extra intercity die Meppel, Hoogeveen en Beilen voorbij raast. ,,Per saldo is dit een keus in het belang van Drenthe als geheel’’, beweert gedeputeerde Bats in een brief aan de gemeente Hoogeveen.
Bats spoort niet, vindt de SP. Volgens de Drentse SP-fractie laat Drenthe hiermee een kans lopen om tot een veel aantrekkelijker OV te komen.

Het begon allemaal met “de bocht bij Hoogeveen”. Bij Hoogeveen buigt de lijn Zwolle Groningen van oost-west naar noord-zuid. Die bocht moest minder scherp, vonden de noordelijke provincies zodat de Intercity zonder af te remmen op volle snelheid Hoogeveen voorbij zou kunnen rijden. Het was één van de plannen die betaald moesten worden uit de gelden die het Rijk in de noordelijke infrastructuur wilde steken, als compensatie dat de Zuiderzeelijn niet door zou gaan. Een idioot plan vond de SP-fractie meteen. Fractievoorzitter Oosterlaak schreef een open brief aan de Hoogeveense gemeenteraad om de plannen rond de stationsomgeving vanwege de bocht bij Hoogeveen, die op het provinciehuis beraamd werden onder de aandacht te brengen. Oosterlaak: ,,Een snelle treinverbinding van Groningen naar de Randstad moet er koste wat kost komen, vonden de noordelijke bestuurders. Dat is eigenlijk vooral hetgeen men zich bij beter OV voor kan stellen. Als het geen magneetzweeftrein is, dan een HSL en anders toch minstens een extra intercity die flink door kan gassen. Maar hoe zit het dan met reizigers met andere Drentse bestemmingen?’’
Binnen de gemeenteraad van Hoogeveen ontstond al snel het nodige rumoer en een oude wens kwam opnieuw op tafel: Hoogeveen IC-station. Waarom zou de IC niet een keertje kunnen stoppen tussen Zwolle en Assen om reizigers uit de wijde omgeving van Hoogeveen een betere dienstregeling te bieden?

In Hoogeveen haalde men duizenden handtekeningen op. De Drentse Staten steunden het voorstel. In Den Haag zag de Tweede Kamer de redelijkheid ervan in. En de NS zou het in de dienstregeling in moeten passen.

In de zomer van 2009 bleek de NS niet bereid de dienstregeling aan te passen, anders dan dat de bestaande dienstregeling met 3 treinen per uur (de stoptrein, de intercity en de doorgaande stoptrein naar Schiphol) vervangen zou worden door 4 treinen per uur (twee stoptreinen en twee Intercity’s). Een verandering die feitelijk weinig meerwaarde heeft. Voor reizigers van de meeste stations komen er nog steeds maar twee treinen per uur. En zelfs voor reizigers uit Groningen richting Randstad blijven er nog steeds slechts twee doorgaande treinen bestaan.
Oosterlaak: ,,Met vier treinen per uur is het ook mogelijk om ieder kwartier vanuit Hoogeveen als intercitystation de trein te pakken. Of je zou in ieder geval kunnen kiezen voor twee stoptreinen, één doorgaande stoptrein die doorgaat als intercity, en een intercity. Ook een hele stap vooruit voor Drentse reizigers. Met de variant twee stoptreinen en twee intercity’s die Hoogeveen overslaan, schiet eigenlijk niemand wat op’’.

De SP wil dat gedeputeerde Bats zo snel mogelijk verantwoording aflegt in de Staten over zijn capitulatie. Hoe kan het dat hij instemt met een dienstregeling tegen de wens van veel Drentse reizigers, tegen de wens van de gemeente Hoogeveen en tegen de wens van de Drentse Staten? Oosterlaak: ,,Bats stelt nu dat de verbeterde bereikbaarheid van de stedelijke groeipolen Groningen, Assen en Zwolle voorop dient te staan. Maar welke bereikbaarheid? Laten we maar eens beginnen met goede regionale verbindingen zodat iedereen in Drenthe, of men nu forens, scholier, bezoeker van het museum, of een dagje uit wil, gebruik kan maken van goede verbindingen naar de plaatsen waar de regionale voorzieningen geconcentreerd zijn. En goede verbindingen met de rest van het land voor zoveel mogelijk mensen uit onze provincie. Het is absurd te denken dat een trein die vooral voorbij raast bij zou dragen aan betere verbindingen voor Drenthe’’.

U bent hier