“Loopt de Drentse zorg vast of worden we blij verrast?”

22 januari 2010

“Loopt de Drentse zorg vast of worden we blij verrast?”

Presentatie rapport, sprekers en forumdiscussie.
Maandag 1 februari 2010
Van 14:00 tot 16:30
Provinciehuis te Assen

Onder het motto “Loopt de zorg vast, of worden wij blij verrast” ging de SP op onderzoek uit. Dat wil zeggen, allereerst vroegen wij de Rijks Universiteit Groningen (RUG) de huidige stand van zaken op een rij te zetten. Dat onderzoek kreeg de titel: “Een verkennende studie naar de volksgezondheid, de zorgvraag en het zorggebruik in Drenthe met het oog op de vergrijzing”. De onderzoekers presenteren het rapport op 1 februari in het provinciehuis.
Naast de wetenschappelijke en cijfermatige onderbouwing van de toename is de SP in gesprek gegaan met een groot aantal zorgaanbieders en belangenbehartigers in de provincie. Ook bij deze praktijk check kwam naar voren dat het de hoogste tijd is voor een plan van aanpak voor de (preventieve) gezondheidszorg voor ouderen in Drenthe voor de komende jaren.

Gemeenten dragen sinds december 2008 zorg voor de uitvoering van de wet publieke gezondheid (Wpg). Het wettelijke kader (artikel 5a Wpg) voor preventieve gezondheidszorg voor ouderen zal per 2010 in werking treden.
Op dit moment kunnen ouderen bij tal van instellingen terecht. Iedereen doet zijn best. Alles goed geregeld. Toch is dat niet het hele verhaal. Want het aanbod is lokaal sterk verschillend en versnipperd. Overbelasting dreigt. Bovendien dringt de vraag zich op of het in onze provincie Drenthe, waar we zo ongeveer koploper vergrijzing zijn, inmiddels niet vijf voor twaalf is om de gezondheidszorg voor ouderen nu en zeker voor de toekomst op peil te brengen.

Graag bieden wij op 1 februari de onderzoekers van de universiteit de gelegenheid het rapport te presenteren. Daarnaast komen mensen uit de zorg en de politiek aan het woord over de urgentie van goede zorg in Drenthe. Goede zorg waar onze ouderen nu en in de toekomst van op aan moeten kunnen.

Wilt u meepraten/meedenken dan bent u van harte welkom op onze themamiddag over de toekomst van de zorg op maandagmiddag 1 februari om 14:00 uur in de ontvangstzaal van het Provinciehuis te Assen. Voor de catering graag aanmelden voor 26 januari op drenthe@sp.nl of bellen met 06-18020580.

13:30 uur Inloop en ontvangst met koffie en thee
14:00 uur Ko Vester (Statenlid SP) Welkom en korte inleiding
14:05 uur Rinus Sangers (Statenlid Groningen) Dagvoorzitter
Introductie en bedoeling van de themabijeenkomst