Beperk inhuur adviesbureaus

16 november 2009

Beperk inhuur adviesbureaus

Assen - De provincie Drenthe besteedde in 2008 12.8 miljoen aan de inhuur van extern personeel. Daarmee gaf de provincie 28.8% van het totaal aan personeelskosten uit aan de inhuur van derden. Volgens de SP moet dat bedrag drastisch omlaag.

De Tweede Kamer fractie van de SP deed onlangs onderzoek naar de kosten die provincies maken aan de inhuur van personeel. De provincie Drenthe blijkt daarbij percentueel in de kopgroep te zitten. Alleen Noord- en Zuid Holland en Gelderland zitten op een nog hoger percentage.

Tijdens de behandeling van de begroting 2010 pleitte de SP voor een forse bezuiniging op de adviesbureaus en externen. ,,Natuurlijk kan een provincie niet alle kennis in huis hebben en zal het soms nodig zijn af en toe een adviesbureau in te schakelen. Maar 28.8% vinden wij schrikbarend'', vindt SP fractievoorzitter Oosterlaak. ,,Alsmaar externen inhuren houdt een gebrek aan kennis en kunde bovendien in stand. Investeer in eigen personeel''. De SP heeft een reeks vragen aan GS gesteld. De partij vindt het voorstel dat GS van Drenthe deed om slechts 10% op externe inhuur te bezuinigen lang niet ver genoeg gaan. De SP wil precies weten waar al het geld voor externe inhuur naar toe gaat, een plan om dat te verminderen en een planning om het werk zoveel mogelijk met het personeel te doen dat gewoon in dienst is.

Klik hier voor overzicht.