Motie van wantrouwen voor Drents Bestuur

17 september 2009

Motie van wantrouwen voor Drents Bestuur

ASSEN – ,,We hebben elkaar nog eens diep in de ogen gekeken. Het vertrouwen tussen de coalitie partners is hersteld”, zo liet men van de zijde van het College van GS en van de coalitie (VVD, PvdA en CU) weten. In gewoon nederlands: Men heeft afgesproken elkaars slippertjes, blunders en leugens door de vingers te blijven zien tot de volgende verkiezingen. De vraag is echter of de mensen in Drenthe nog veel vertrouwen in het gezelschap zullen hebben.

Tijdens de extra Statenvergadering die plaats vond op voorstel van de SP gaf mevrouw Klip (VVD) toe dat zij niet de volledige waarheid tegenover de onderzoekscommissie had gesproken. En het College en de coalitiepartijen wisten daarvan, zo bleek in het verdere debat.

Reden voor de SP om samen met GL en CDA een motie van wantrouwen tegen het gehele college in te dienen in deze slepende kwestie. Oosterlaak: ,,Als het goed uit komt houdt deze coalitie kennelijk van alles onder de pet. Er is een complete parlementaire onderzoekscommissie voor het gedoe met het Eurochamp rapport ingesteld. Dat kostte duizenden euro’s. Alleen om eens een keer de waarheid boven tafel te krijgen. En keer op keer blijkt dat iedereen in het bestuur liever de kiezen op elkaar houdt, als dat in het eigen belang is. Het was de plicht van mevrouw Klip om de waarheid te vertellen. En dan kan ik me overigens nog best voorstellen dat de verleiding groot is een onderzoeksjournalist een beetje op weg te helpen, als die bezig is het gekonkel rond Eurochamp boven water te tillen, hoewel het een “vertrouwelijk” rapport betrof. Maar dan wel de waarheid op tafel, als dat voor een onderzoekscommissie gevraagd wordt. En het was de plicht van het College toen men te horen kreeg hoe de vork in de steel zat over de contacten met mevrouw Klip met journalist de Kleine om het Drents parlement in te lichten. Gebeurt dat niet, dan kennen deze openbare bestuurders kennelijk hun verantwoordelijkheden niet. Wat ons betreft is dan de consequentie dat men kan gaan’’.

De coalitie partijen hielden het College opnieuw de hand boven het hoofd zodat de motie werd verworpen. Drenthe blijft zodoende, vermoedelijk tot de komende verkiezingen met de brokken zitten. De nieuwe Commissaris van de Koningin Tichelaar constateerde aan het eind van het debat, als voorzitter van de Staten en als voorzitter van het College, dat het College een andere weg in moet slaan als het gaat om de informatieplicht naar het Drents parlement. Hij zag als het als zijn taak om dat de komende tijd te bevorderen. De SP wenst hem daarbij alle succes.

De fractievoorzitter van de SP sprak in eerste termijn de volgende tekst uit:

Meneer de voorzitter,

Twee weken geleden ontvingen de fracties bericht dat de heer De Kleine aangifte had gedaan van meineed door mevrouw Klip. De Kleine liet weten dat mevrouw Klip hem als journalist van het Dagblad van het Noorden de codenummers van het op dat moment geheime rapport van Deloitte over Eurochamp had verstrekt en ook inzage had gegeven in een lijst van degenen die het rapport hadden ingezien.

Voor de Staten is dat opmerkelijke informatie. Bij het onderzoek naar het lek had mevrouw Klip immers onder ede verklaard dat zij inderdaad veelvuldig contact had gehad met journalist De Kleine, maar dat dit een privé karakter had.

Mdv

Als SP-fractie hebben wij enige dagen gewacht alvorens te reageren. De Staten mochten tot dat moment alleen via de media vernemen dat mevrouw Klip ontkende meineed te hebben gepleegd. Verder geen reactie van GS. Mevrouw Klip ontkende niet dat zij journalist De Kleine de codes op het geheime rapport had verstrekt en de lijst van diegenen die inzage hadden gehad.
In een brief die wij zondagavond 6 september op de mail hebben gedaan, hebben wij daarom vervolgens het presidium gevraagd een extra vergadering op korte termijn van de Staten in te lassen. Op korte termijn, omdat er wat ons betreft snel duidelijkheid moet komen. Niemand heeft er iets aan als een gedeputeerde door het politieke leven moet, terwijl niet opgehelderd is wat er in deze kwestie aan de hand is. Wat ons betreft gebruiken we deze vergadering om mevrouw Klip in de gelegenheid te stellen een verklaring af te leggen en tevens om de Staten in de gelegenheid te stellen zich te beraden over de ontstane situatie.

Dat wil ik graag toelichten.

De affaires rond het “geheime”, tussen aanhalingstekens, rapport van Deloitte over Eurochamp, dat vervolgens bliksemsnel uitlekte, het debat in de staten dat erop volgde en het onderzoek van de commissie resulterend in het rapport “ het Lek onder de Loep”, waarbij degenen die het rapport gelekt hadden danwel daar wetenschap van hadden niet naar voren kwamen, laat een kant van de provincie zien die bij de mensen in Drenthe de wenkbrauwen doet fronsen. Het heeft allemaal weinig te maken met open en eerlijke politiek. Een beetje erg ondoorzichtig. In de krant lees ik bijvoorbeeld dan weer dat er achter de schermen overleg is geweest tussen VVD en CDA over het wippen van mevrouw Haarsma en haar PvdA en een nieuwe coalitie. Dit alles gesteund door ons als SP. Dan twijfel je even aan jezelf. Want wij weten niks over zo’n coalitie. Daar is niet over gesproken. Ook niet in de slipstream van een privé gesprek.
Het vertrouwen van de mensen dat de Drentse politiek in staat is de dingen te doen die nodig zijn, loopt ondertussen forse deuken op. Inmiddels duikt het beeld van een slangenkuil steeds vaker op. Wij zijn het allemaal meer dan zat. Maar dat betekent wat ons betreft niet dat we alles maar met de mantel der liefde moeten bedekken.

MdV

In Nederland leven we in een democratie. Gelukkig maar. In een democratie mogen we allemaal stemmen. En het betekent ook dat we een volksvertegenwoordiging hebben die het bestuur controleert. Geen dictators en ook geen prinsen en prinsesjes die boven de wet staan. Het bestuur moet zich ook doorlopend verantwoorden tegenover de volksvertegenwoordiging. Er bestaat een informatieplicht van GS aan de Staten. Zo werkt het. De Staten moeten daarbij een gedeputeerde blindelings kunnen vertrouwen.
In de slepende kwestie over “het lek” stonden bestuurders zelfs onder ede. Dan is wat ons betreft duidelijk dat bestuurders dan gewoon voor de draad moeten komen met alles wat zij weten over het lek en alles wat daarmee te maken heeft. En juist op het moment dat de Staten gedeputeerde Klip moeten kunnen vertrouwen als zij vertelt dat zij weliswaar veelvuldig contact had met journalist De Kleine, die op dat moment voor het Dagblad over het lek schreef, maar dat die contacten puur privé waren, beweert De Kleine juist het omgekeerde. In ieder geval heeft de gedeputeerde tijdens het verhoor niet gerept over de codes en lijsten die De Kleine noemt. Dat roept twijfels op.
Wij geven de gedeputeerde graag alsnog de kans een verklaring af te leggen. Wij zijn daarbij benieuwd naar haar versie van de gesprekken met De Kleine voor zover dat het Deloitte rapport betreft en ook of en waarom zij denkt dat de mensen in Drenthe en de staten vertrouwen in haar als gedeputeerde kunnen hebben. Hoe kan dat vertrouwen hersteld worden?

Het lijkt ons goed om ons daarna als Staten te beraden.