Omdat het moet en omdat het kan. Algemene beschouwingen 2009

1 juli 2009

Omdat het moet en omdat het kan. Algemene beschouwingen 2009

Niemand weet hoe lang het nog duurt. Niemand weet of het erger wordt, of snel beter. En niemand lijkt verantwoordelijk. Toch krijgen we ermee te maken. Ook de gewone man. Juist de gewone gezinnen, die er toch zeker niet om gevraagd hadden. Crisis. Banken die failliet dreigen te gaan en waar de staat in moet grijpen. Een inkakkende economie. Toenemende werkloosheid. Minder mogelijkheden om te doen waar behoefte aan is.
Het onvoorwaardelijke vertrouwen dat een belangrijk deel van de politiek gesteld had op het economisch systeem van de “vrije markt” bleek op drijfzand gebouwd. Een constatering waar velen nog over in de ontkenningsfase verkeren.

“Yes we can”, zegt president Obama in de VS. En een meerderheid van de kiezers zei hem dat na. “Omdat het kan”, zegt Geen Stijl. En de kleine burger slaat virtueel terug. “Kunnen we het wel?” vraagt het college zich bij deze voorjaarsnota af. “Het financieel perspectief is door een aantal grote onzekerheden omgeven’’. Geen overtrokken metaforen over het scherp sturen langs de curve stones, zoals we bij eerdere financiële stukken mochten lezen. Een visie ontbreekt.

Wat de SP betreft is het vooral tijd om gewoon te kijken wat nodig is. En te doen wat moet en kan. Daarbij is het overigens goed zo snel mogelijk de tering naar de nering te zetten.

Naar ons idee is duidelijk dat de provincie desondanks op een aantal terreinen intensiever moet extensiveren. Dat klinkt geloof ik wel goed. Ik probeer af en toe wat mee te komen met het taalgebruik in de financiële stukken. Maar ik bedoel dat we goed moeten kijken wat we beter kunnen doen op een aantal terreinen.

Bijvoorbeeld als het om het sportbeleid gaat. Om te beginnen vanaf deze plaats natuurlijk de felicitaties aan WKE. Nederlands amateurkampioen voetballen. Een gewoon cluppie uit Drenthe dat de titel wint bij één van de meest beoefende sporten. Harstikke leuk.
Naar ons idee is het belangrijk om, als de Vuelta hype voorbij is, te kijken hoe breedtesport en topsport samen kunnen gaan, met de nadruk op sportbeoefening voor iedereen. Daarover zijn heel boeiende gedachten over het instellen van bewegingscentra op tafel gelegd, ondermeer onlangs bij bijeenkomsten over de mogelijke komst van de Olympische Spelen. Wat ons betreft werken we die gedachte verder uit en doen het rustig aan met de Olympische Spelen.

Verder is duidelijk dat er de komende jaren veel op de gezondheidszorg in Drenthe af gaat komen, samenhangend met de vergrijzing van de bevolking. En dat terwijl de gezondheidssector gebukt gaat onder een kunstmatig ingestelde marktwerking. De provincie moet er zich op voorbereiden om in goede afstemming met gemeentes, hier taken op te pakken. Hoe zorgen we ervoor dat er voldoende verpleeg- en verzorgingshuizen zijn waarin kwalitatief goede zorg aanwezig is. Een intensievere inzet op preventie van ziektes als diabetes. Hoe houden we de huisartsenzorg overeind. Hoe kan de ambulancedienst de aanrijtijden verbeteren. Enz. Dat vergt een goede afstemming. En om te beginnen een beeld wat precies op ons afkomt. De te verwachten toename van bepaalde kwalen en aandoeningen. Het toenemende beroep op de gezondheidszorg. Een visie hoe dat in Drenthe aangepakt gaat worden. En uiteindelijk de rol van de lokale en regionale overheid.

Het Openbaar Vervoer in Drenthe moet de komende tijd overeind blijven en verbeteren. Dat betekent prioriteit voor het verbeteren van de lijn Emmen-Zwolle, en verder studie naar nieuwe tramverbindingen, nieuwe spoorlijnen. Ook moet duidelijk zijn dat de bestaande spoorweg die langs Meppel, Hoogeveen, Beilen en Assen voert, moet zorgen voor optimaal regionaal vervoer en ook optimale verbindingen met andere delen van het land. Wij horen graag van de gedeputeerde welke stappen de provincie hierop onderneemt.
Ook mag duidelijk zijn dat wat de SP betreft nagedacht moet worden over de vraag op welke manier het busvervoer het beste georganiseerd kan worden. Is dat altijd aanbesteden, zijn dat provinciale busbedrijven, of zijn er mengvormen mogelijk. Wat ons betreft moet daar in het licht van de perikelen rond de afgelopen aanbesteding opnieuw naar gekeken worden.
En uiteraard vinden wij dat de regeling voor OV-kaarten voor MBO-ers zo snel mogelijk in moet gaan. Graag reactie op deze punten.

Als het gaat om het cultuurbeleid en de sociale agenda dan staat de SP op het standpunt dat, zoals in de commissie besproken, de flexkortingen van tafel moeten. Verder pleiten wij analoog aan het topsport en breedtesport model, om ernaar te streven dat zoveel mogelijk mensen in aanraking komen met kunst en cultuur, maar ook dat toptalent een kans moet krijgen. Zogenaamde stipendia, een periode waarin een kunstenaar cq cultuur beoefenaar optimaal de gelegenheid krijgt de eigen kwaliteiten te ontwikkelen, lijkt ons prima voorstel voor de provincie. Ook pleiten wij voor invoeren van de 1% regeling voor provinciale projecten. Graag reactie op deze voorstellen. Daarnaast maakt ook de SP zich zorgen over het voortbestaan van het CBK.

Als het gaat om het functioneren van de provincie zelf, dan staat Amen is geen Amsterdam op de agenda. Wij zijn heel benieuwd hoever de besprekingen in de zogenoemde sociale en culturele allianties gevorderd zijn en welke voorstellen daar uit voort komen.
Maar wat de SP betreft gaat het ook de vraag hoe wij als provincie, als democratisch orgaan beter open kunnen staan voor burgers. En dan niet alleen gericht op verkiezingen. Ook mensen die een andere mening hebben dan het bestuur hebben recht op een plek en een gelegenheid om hun verhaal te doen. En verder dient de provincie zich naar onze mening te bezinnen op de vraag hoe heldere bestuurlijke verhoudingen gewaarborgd moeten worden. Inmiddels is leergeld betaald over de verwevenheid van provincie, Eurochamp en Creative Wave. We hebben nu te maken met de verwevenheid van provincie en stichting La Vuelta.

Wat betreft het financiële plaatje denken wij dat het goed is te zorgen voor een sluitende begroting in 2010. Om daarvoor nu alvast zoveel mogelijk in gang te zetten. Wij hebben daarbij vraagtekens bij de regeling om personeel aan te nemen in een meester-gezel verhouding. We zijn ook niet overtuigd van de noodzaak van extra FTE’s voor de RSP. Op dit moment zijn nog geen nadere cijfers bekend over de kosten van de RSPplus, zoals eerder wel toegezegd. Maar het lijkt ons verstandig om samen met de betrokken partners te kijken waar sprake is van overtrokken plannen als een fly-over bij de A28/N33 om die zo snel mogelijk naar het rijk der fabelen te verwijzen. En verder moet ons van het hart dat we ons niet gek moeten laten maken en zeker zelf met de beide voeten op de grond moeten blijven staan. De toekomst is altijd ongewis geweest. De rijksoverheid geeft met de ene hand en neemt met de andere. Ook toen de bomen tot in de hemel leken te groeien.