h

Exit “Da’s nou Drenthe”

25 juni 2009

Exit “Da’s nou Drenthe”

Meer geld in “Drenthe promotie”, dat is de beste manier om de toerist ook dit jaar weer naar Drenthe te lokken. Een miljoen extra voor Marketing Drente, moet kunnen, vonden de Drentse Staten dit voorjaar met uitzondering van de SP.
De SP heeft er vooralsnog weinig vertrouwen in dat de glossy’s gericht op het duurdere segment van de toeristische markt, de samenwerking met makelaars om kopers naar Drenthe te lokken, de her en der opduikende rode stenen of weinig zeggende leuzen als “Drenthe doet wat met je” veel mensen aan zullen spreken.
Zomaar een miljoen extra staat ook in schril contrast met de “sombere perspectieven” en de “onzekere financiële situatie” die het College het Drentse parlement nu voorspiegelt.

Gedeputeerde Vlietstra liet weten dat Marketing Drenthe besloten had het motto “Da’s nou Drenthe”, dat de afgelopen jaren moest zorgen voor herkenbare publiciteit de prullenbak in gaat. Voortaan uitsluitend de kreet “Drenthe doet wat met je”. Past beter in het concept. Dat concept is, - misschien weet u het nog -, Rode affiches, foto mooie plek in Drenthe, en de tekst: “Dit is de plek”. Een plek “waar we voor eerst verliefd werden op een huis”, “waar we de knoop doorhakten om te verhuizen”, “waar we besloten voor kinderen te gaan”. Leuk bedacht? Tsja. Want de vraag is “En dan? Wat heeft het met Drenthe te maken? De foto’s kunnen net zo goed in Vlaanderen gemaakt zijn. En wat er in Drenthe te doen of te beleven is, daarover krijgen mensen geen enkele clou.

SP-er Oosterlaak sprak dan ook van een weinig doordachte aanpak. “We hebben nog geen enkele evaluatie gezien over het effect van de vorige campagne of wat men ervan geleerd heeft. Net zo makkelijk gaat nu weer de kreet “Da’s nou Drenthe”, waar vorige generaties reclame jongens hoog van op gaven en waar veel geld in geïnvesteerd is overboord. Exit “Da’s nou Drenthe”. De afgelopen jaren is het voortdurend chaos rond de promotie en toeristen info in Drenthe. De VVV’s vervangen door Info punten. Marketing Drenthe voor miljoenen in de benen geholpen. De sites met toeristische info lange tijd uit de lucht. En een beetje consistente aanpak in de PR is ver te zoeken. In de Staten heeft het diverse keren tot vragen geleid. Doodleuk komt gedeputeerde Vlietstra het Drents parlement achteraf informeren, dat men het nu zonder “Da’s nou Drenthe” gaat proberen. Is het nou echt zo moeilijk om toeristen erop te wijzen dat het leuk is om naar Drenthe te komen en wat hier allemaal te doen is?”

U bent hier