Staten niet naar Riga

15 mei 2009

Staten niet naar Riga

ASSEN - De Statenexcursie naar het Baltisch gebied gaat niet door. De SP neemt met instemming kennis van het besluit. Het voorstel om een lang weekend naar Riga te gaan is ingetrokken, nadat de SP-fractie had laten weten hier niet aan deel te gaan nemen, gevolgd door PvdA en GL.

,,Natuurlijk is de economische samenwerking tussen Noord Nederland en landen aan de Oostzee van belang. Maar dat betekent niet dat de Drentse Staten als geheel daar nu naar toe moeten om ter plekke poolshoogte te nemen. Dat lijkt ons een beetje teveel van het goede'', vindt SP-fractievoorzitter Oosterlaak. ,,Werkbezoeken prima.
Een volksvertegenwoordiger moet weten waar het allemaal over gaat. Maar met z'n allen naar Riga gaat ons een paar stappen te ver''.

De Drentse Staten gaan regelmatig op werkbezoek. Een bus Drentse statenleden, collegeleden en pers bezocht de afgelopen jaren ondermeer Brussel en Maastricht. Om te kijken hoe Drenthe meer kan met Europa, vanwege alle Europese fondsen die mogelijk in Drenthe ingezet kunnen worden, of om in Maastricht te kijken hoe de provincie Limburg omgaat met "de krimp". In Limburg is er al langere tijd sprake in bepaalde gebieden van terugloop van bevolkingsaantallen, voorzieningen die in de knel komen en teruglopen van woningbouw. Een verschijnsel waar ook Drenthe steeds meer mee te maken zal krijgen. De SP bekijkt echter steeds het nut van een werkbezoek in relatie met de kosten.