Kaartenhuis marktwerking in het OV stort in.

23 april 2009

Kaartenhuis marktwerking in het OV stort in.

ASSEN – ,,Snijden in lijnen. De werkgelegenheid van chauffeurs op de tocht. De kwaliteit van het OV op de helling’’, somde SP-statenlid Renee Westerhof op. ,,Het kaartenhuis van de marktwerking in het OV stort in’’.

Bij de aanbesteding van het OV voor de komende zes jaar dreigt een fors financiëel gat. Het OV-bureau dat namens de provincie Groningen, de stad Groningen en Drenthe het OV busvervoer zou moeten regelen, heeft te kennen gegeven dat de busbedrijven wel willen rijden, maar dat zij aanmerkelijk meer geld willen. Tekorten in de orde van grootte van 10 miljoen per jaar. Gedeputeerde Bats (VVD) moest opbiechten dat men dit totaal niet aan had zien komen. Volgens Bats moet het noordelijk busvervoer echter toch doorgaan met de aanbesteding. Om toch minder uit te hoeven geven dan wat de busbedrijven vroegen zou alsnog gekeken moeten worden naar bezuinigingen.

De buschauffeurs zijn het gedoe met aanbestedingen en de onzekerheid rond hun banen meer dan zat. Ze deelden folders uit op de busstations met de oproep om de marktwerking in het OV te stoppen. Ook kwamen ze demonstratief bijeen voor het Drentse provinciehuis.
De FNV rekende voor dat met de marktwerking allerlei overbodige kosten gemaakt worden. De bureaucratie van de aanbesteding en al het werk dat busbedrijven moeten doen om in te kunnen schrijven. De controle op controle; de provincie, het OV-bureau, de busmaatschappij. Allemaal moeten ze alles bijhouden. De forse salarissen van het management. De uitkeringen aan aandeelhouders. ,,Bij elkaar gaat het om miljoenen’’, aldus de FNV.

De SP vond dat er snel een structurele oplossing moet komen zodat de Noordelijke provincies zo snel mogelijk het OV weer zelf op gaan pakken in provinciale busbedrijven. Dan hebben chauffeurs zekerheid over hun baan. Kunnen bussen rationeel ingekocht en ingezet worden, op basis van een goede planning. En kunnen reizigers rekenen op betrouwbaar en comfortabel busvervoer , met een frequente en fijnmazige dienstregeling. De SP-fractie drong erop aan zo spoedig mogelijk met de minister te overleggen over de ontstane situatie en daarbij aan te dringen op een wetswijziging waardoor het mogelijk wordt dat niet alleen in de grote steden, maar ook in het Noorden, provincies kunnen kiezen om zelf weer busbedrijven op te richten.
SP-Statenlid Renee Westerhof pleitte voor een time-out om dit te kunnen regelen.

Gedeputeerde Bats bleek echter voort te willen gaan op de ingeslagen weg, daarin gesteund door alle partijen behalve de SP. Namens de PvdA sloot statenlid Slagter zijn ogen voor de ontstane situatie en meende dat “de marktwerking in het OV heel veel verbeteringen had voortgebracht”. Volgens GL-statenlid Langenkamp was ondanks het debakel nu uitsluitend de vraag ,,Gunnen of niet gunnen’’ aan de orde. ,,Over de marktwerking hebben we het nu niet’’. Drenthe en Groningen bleken over de vraag “Gunnen of niet gunnen” overigens verschillend te denken. De Drentse gedeputeerde Bats, daarin gesteund door de meerderheid van de staten is voor gunnen. Groningen met zijn gedeputeerde Bleker is voor niet gunnen, hetgeen nog een jaartje doorrijden betekent met de huidige concessiehouders. Ondanks dat gedeputeerde Bats vooralsnog niet in wilde gaan op de suggestie van de SP om met de minister over oplossingen te praten en daarbij ook te kijken naar het opzetten van een eigen busbedrijf, leek het hem wel goed de kwestie aan de minister voor te leggen.