Drentse Staten twijfelen over Essent

17 april 2009

Drentse Staten twijfelen over Essent

“Tsja. Welk rekensommetje klopt. Nu krijgt de provincie een fors dividend. Straks mogelijk rente over de opbrengst. Zoveel maakt dat niet uit”. Zo rekende PvdA-woordvoerder Hornstra in de commissie voor. Fractievoorzitter Veenstra liet bij de PvdA-nieuwjaarsreceptie in januari weten tegen verkoop te zijn: “Onze fractie is tegen deze overname en aandelenoverdracht. We houden dit zolang mogelijk vol”. Het was goed voor applaus. Geen garanties echter dat de PvdA als puntje bij paaltje komt tegen verkoop zal stemmen, maar echt voor de hand ligt een draai van 180 graden nou ook weer niet.
GL en SP zijn tegen verkoop. En het CDA liet weten dat het overgrote deel van de fractie voor verkoop zal stemmen. Maar dat er dus ook CDA-ers tegen zijn. In theorie gloort ook in Drenthe een meerderheid in de Staten tegen verkoop. Want PvdA (13), SP (5) en GL (2) hebben al 20 van de 41 zetels, dus enkele CDA’ers zouden genoeg zijn voor een meerderheid. Ook dat is een rekensommetje. En we hopen dat het woensdag in de Drentse Staten zal blijken te kloppen.

Alleen de VVD bleek tijdens de commissievergadering echt enthousiast te zijn om de aandelen van Essent te verkopen. Voor de rest zag men zichzelf vooral als slachtoffer van de geschiedenis. Een geschiedenis waarin het Nederlands parlement –helaas- voorop meende te moeten lopen met een Splitsingswet, zo constateerde CU-fractievoorzitter Wendt. Eenzelfde redenering van Gedeputeerde Vlietstra (PvdA). Zij is voor verkopen. Niet omdat ze dat de beste oplossing vindt. Op de gewetensvraag van Alie Dekker (SP) of ze nu met pijn in het hart als sociaal democraat voorstelt om een nutsbedrijf te verkopen antwoordde de gedeputeerde dat zij ook liever had gehad dat het bij de behandeling in de Tweede Kamer anders gelopen zou zijn bij de Splitsingswet.

De geschiedenis is vol slachtoffers. En er zijn ook talloze mensen die zich in het verleden zagen als slachtoffer van de geschiedenis. Ze konden immers niet anders, zeiden ze. Hun beslissing was eigenlijk al voorbestemd vanwege de omstandigheden.
“Dan liever de lucht in”, schijnt kanonneerboot kapitein Van Speijk gezegd te hebben, en hij blies het eigen schip op. ,,Ik was mijn handen in onschuld”, zei een zekere Pontius Pilatus en hij veroordeelde een man die hij voor onschuldig hield, tot een wrede dood. “Hier sta ik, ik kan niet anders”, sprak Maarten Luther toen hij de paus trotseerde en zijn hervormingsleer uiteenzette op de Rijksdag..
De vergelijking met de situatie waarin de provincies zich bij de verkoop van Essent bevinden gaat uiteraard mank. Want laten we wel zijn, eigenlijk kunnen de provincies heel makkelijk NEE zeggen. Geen woedende menigte die ons tegenhoudt. Geen dreigend oproer. Geen diepe theologische overtuiging die naar buiten moet. De Drentse Staten kunnen gewoon een verstandig besluit nemen. Er is geen enkele reden om voort te borduren op de logica van de Splitsingswet. Zeg gewoon eens NEE.

Opvallend in de discussie over Essent is verder dat men in de Drentse Staten eigenlijk geen raad weet met het gegeven dat de overgrote meerderheid van de mensen in Nederland helemaal niet voor verkoop is. Hoe kan het immers dat de Drentse Staten, de volksvertegenwoordiging, mogelijk zouden kunnen besluiten te verkopen, terwijl de bevolking zelf tegen is en er aan de bevolking ook helemaal niks gevraagd wordt.
De Drentse SP-fractie blijft haar uiterste best doen om ook binnen de Drentse volksvertegenwoordiging te bepleiten dat de publieke zaak niet gebaat is met nog meer privatisering van datgene dat van ons allemaal hoort te zijn. Verkoop Essent niet!