SP:Bewoners Coevorden alsnog aan het woord over bestemmingsplan Heege West.

26 februari 2009

SP:Bewoners Coevorden alsnog aan het woord over bestemmingsplan Heege West.

Vuilverbranders, en zelfs zware industrie, het moet allemaal kunnen volgends de gemeente Coevorden. Heel veel bewoners maakten bezwaar. Zij wilden hierover in gesprek met de provincie Drenthe en het Drentse parlement. De Drentse politiek was er niet zo happig op, maar biedt op aandrang van de SP alsnog een opening.

Bijdrage SP
Zoals u weet is de voorlopige agenda gewijzigd Het punt rond de ingekomen brief van bewoners uit Coevorden over de wijziging bestemmingsplan Heege West staat er niet meer op.

De SP fractie had gevraagd de brief op de agenda te plaatsen. Het leek ons goed om de mensen uit Coevorden de gelegenheid te geven de aandacht van de Drentse politiek te vragen. We hebben een onderbouwing bij het agendapunt geleverd en aangegeven dat het handig zou zijn als GS zou zorgen voor een memo met de stand van zaken.
Het punt is echter op verzoek van andere fracties van de agenda gehaald. Natuurlijk valt er te argumenteren dat een bestemmingsplan wijziging waar een bezwaarprocedure bij loopt niet geagendeerd kan worden. In dit geval vinden wij dat echter een veel te formele benadering.
De Staten dienen naar onze mening politiek hete hangijzers niet uit de weg te gaan. Zeker niet in een zaak die heel voor veel mensen in Coevorden van direct belang is en waar enkele bewoners zich expliciet ook tot de Staten gewend hebben.
In dit verband mag ik er ook op wijzen dat er in 2007 een openbare avond plaats vond in Coevorden in het kader van de verkiezingen, waar vrijwel alle partijen aanwezig waren en een geanimeerde discussie plaats vond. Het lijkt ons een beetje vreemd om nu, eenmaal gekozen in de Drentse Staten, er verder het zwijgen toe te doen. Gegeven de lopende procedure kunnen de staten nog allerlei zaken wisselen. Net zoals dat bv ook gedaan is bij de vergunning aanvraag van Essent in Wijster. Daar heeft PS uiteindelijk een motie over aangenomen.

Nu het punt als agendapunt is afgevoerd lijkt het ons van belang te zoeken naar wegen om de vuilverbrander bij Coevorden op andere manieren op een goede manier te bespreken.

In de daarop volgende discussie drong de SP aan op het alsnog houden van een hoorzitting. De partij kreeg de toezegging dat als bewoners hierop aan zouden dringen dat dit ingepast kan worden in de procedure.
Oosterlaak: “Waar het om gaat is dat bewoners op een goede manier in gesprek kunnen komen met de Drentse politiek. Als dat nu kan door middel van een hoorzitting, prima.
Anders zullen we een andere vorm vinden, bijvoorbeeld door zelf een discussieavond te organiseren waarbij én bewoners én de Drentse politiek uitgenodigd worden”.