SP verwerpt oproep verhoging salaris statenleden

12 februari 2009

SP verwerpt oproep verhoging salaris statenleden

De gezamenlijke SP-statenfracties nemen afstand van een door het Interprovinciaal Overleg (IPO) gevoerde lobby om de Tweede Kamerleden op te roepen aanstaande dinsdag voor een hogere beloning voor statenleden te stemmen.
Het stoort de statenleden van de SP daarnaast zeer dat het IPO doet alsof ze namens "de statenleden van Nederland" spreekt terwijl de SP altijd afstand heeft genomen van het pleidooi voor een hogere vergoeding.

De oproep van het IPO voor een hogere beloning stamt al uit 2005 en was gebaseerd op een vooringenomen en subjectief onderzoek dat moest bevestigen dat statenleden een veel hogere vergoeding zouden moeten krijgen. De statenleden die toen aan het onderzoek hebben mee gedaan (geen
SP-statenleden) vonden een verhoging van 77% op z'n plaats. Het IPO hield het toen op 53%.

De Zuid-Hollandse SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen: "Het voorstel dat nu voorligt gaat uit van een verhoging van 23%. Dat lijkt realistischer maar is nog steeds buiten proporties. Als SP vinden we het onfatsoenlijk om een fors hogere vergoeding voor statenleden te vragen nu de economie achteruitholt en steeds meer mensen daardoor in de problemen komen. Het is triest dat een organisatie als het IPO zich niet bewust is van wat er in de maatschappij aan de hand is."