h

Intercitytrein Groningen-Zwolle-Schiphol

5 februari 2009

Intercitytrein Groningen-Zwolle-Schiphol

Tijden de PS vergadering van 4 februari kreeg het college de opdracht om voor de belangen van de Drentse reizigers op te komen. Lees hier de bijdrage van Statenlid Oosterlaak.

Verbetering spoorverbindingen uit Drenthe.

Vanaf 13 december 2009 verandert de dienstregeling. In plaats van drie treinen per uur gaan er vier per uur rijden op werkdagen.

Hoe bereiken we dan een maximaal effect, zodat zoveel mogelijk reizigers geholpen zijn.

Er ligt inmiddels een voorstel. Twee intercitytreinen die alleen in Assen stoppen en twee stoptreinen die het traject Zwolle-Groningen om het half uur afleggen.

Dat klinkt logisch, maar is het niet. Bij de voorgestelde optie is er maar een heel beperkte winst.

Reizigers die in Zwolle, Assen of Groningen moeten zijn boeken enige tijdwinst, in het ene geval dat de doorgaande sneltrein nu intercity wordt. Maar ze konden toch al kiezen voor een intercity.

Met vier treinen per uur is het echter ook mogelijk om de service aan de reizigers met bestemmingen in geheel Drenthe belangrijk te verbeteren. Bijvoorbeeld door Hoogeveen intercity station te maken.

Een optie die ook buitengewoon aantrekkelijk lijkt te zijn in het belang van reizigers met bestemmingen in Meppel, Hoogeveen en Beilen zou de optie 2,1,1 zijn. Twee stoptreinen per uur tussen Zwolle en Groningen. Een intercity per uur vanuit Groningen, via Assen en Zwolle richting het Westen. En behoud van de sneltrein, zeg maar de Schipholtrein, de trein die alle stations tussen Groningen en Zwolle aandoet en vervolgens doorgaat richting Amersfoort en Amsterdam.
Daarmee ontstaat de mogelijkheid voor een geregelde verbinding om de twintig minuten vanaf alle Drentse stations. Een extra trein. Ook voor reizigers vanuit Assen en Groningen betekent het een extra trein per uur naar de Drentse steden.
Drie treinen per uur is een belangrijke verbetering voor forensen en scholieren. Het betekent dat je als je de trein mist, binnen niet al te lange tijd een nieuwe kans hebt. Daarmee ontstaat een kwalitatief belangrijke verbetering, waardoor de aantrekkelijkheid van het spoor voor grote groepen Drentse reizigers in één klap omhoogschiet.

Het belang voor de ontwikkeling van de Drentse steden hoeft verder geen betoog.

Belangrijk lijkt me dat vanuit de provincie Drenthe een duidelijk advies richting NS gaat om te kijken naar de winst voor reizigers met bestemmingen in Drenthe gehaald kan worden. Mocht de wens blijven bestaan voor een extra intercity, dan kan die er wat ons betreft ook nog wel bij.

Wij roepen GS dan ook op om namens de provincie een actieve rol in deze discussie te spelen en daarbij het belang van de Drentse reizigers in het oog te houden.
Het spoor Zwolle-Groningen, dwars door Drenthe ligt er al jaren. Het zou schelen als daar een betere en frequentere dienstregeling voor komt.

U bent hier