'Geef familie de tijd om te rouwen'

5 januari 2009

'Geef familie de tijd om te rouwen'

SP-Kamerlid Renske Leijten vindt treurig dat in verzorg- en verpleeghuizen van Zorggroep Drenthe familieleden na drie dagen de kamer van hun overleden geliefde leeg moeten hebben. Als dat niet lukt, is de huurprijs van de kamer 100 euro per dag. Leijten vindt dat niet kunnen en vraagt staatssecretaris Bussemaker om in te grijpen. “Drie dagen om afscheid te nemen van een familielid is wel erg kort, hier moet verandering in komen.”

Omdat het in het verleden gebeurde dat kamers nog dezelfde dag ontruimd moesten worden, heeft de Tweede Kamer bij de staatssecretaris bedongen dat er een ’13-dagenregeling’ kwam. Dat betekent dat een zorginstelling nog 13 dagen na het overlijden voor een deel gefinancieerd wordt. Leijten: “Blijkbaar leidt deze regeling tot verwarring of is de regeling onvoldoende. De staatssecretaris moet ingrijpen en een oplossing zoeken. Met de lengte van een rouwperiode moeten we zorgvuldig omgaan.”