Een nieuwe Commissaris voor Drenthe. Wat wil de SP.

18 oktober 2008

Een nieuwe Commissaris voor Drenthe. Wat wil de SP.

Niet gekozen door de mensen in Drenthe. Zo meteen wel op een centrale plaats in de politiek in Drenthe. Voorzitter van het Drents parlement en ook voorzitter van het provinciaal bestuur. Hoe democratisch is de benoeming van een nieuwe Commissaris van de Koningin?

Net als een burgemeester wordt de Commissaris van de Koningin niet democratisch gekozen, maar benoemd. Niet de kiezer, niet de mensen in Drenthe, maar de Minister van Binnenlandse Zaken, mevrouw Ter Horst en het Kabinet hebben daarbij het laatste woord.
,,Kloppen doet dat natuurlijk niet’’, vindt SP-fractievoorzitter Philip Oosterlaak. ,,Een commissaris moet net als een burgemeester gekozen worden. Gelijktijdig met de verkiezingen voor het Drents parlement, zou je de voorzitter moeten kiezen. Dan gaat het ergens over en kunnen de kiezers uitmaken welk programma, welke partij en welke kandidaat zij wensen te steunen. Bovendien hou je vriendjespolitiek bij benoemingen dan buiten de deur. Daar pleit de SP voor’’. Inmiddels zijn er experimenten geweest in Eindhoven en Utrecht waarbij de kiezers konden kiezen tussen twee prominente PvdA-ers. Het enthousiasme over referenda is daarmee fors gedaald.
Helaas zit vernieuwing van het onzalige benoemingssysteem er op dit moment niet in.

Toch zal er in Drenthe een nieuwe Commissaris moeten komen. Door het overlijden van Commissaris Relus ter Beek is een bijzondere situatie ontstaan. Inmiddels is er een vertrouwenscommissie samengesteld, waar de fractievoorzitters van Provinciale Staten zitting in zullen nemen. Aan hen de taak om een profielschets voor te stellen en om gesprekken te voeren met kandidaten.
,,Een gang van zaken die wij bepaald niet als ideaal zien. Maar goed, zo’n vertrouwenscommissie is dan tenminste nog samengesteld uit alle in het Drents parlement gekozen partijen. In de Drentse politiek is iedereen het erover eens dat iedereen in Drenthe daarbij gehoord moet worden. Terug naar de kiezer. Dat is niet iets dat wij alleen vinden’’, vertelt Oosterlaak. Niet de wens van het kabinet, niet de carrière van iemand uit Den Haag, maar de behoefte die hier in Drenthe speelt, is belangrijk, vindt de SP-fractievoorzitter. “Tussen de mensen staan”, “oog hebben voor iedereen” en “knokken voor Drenthe” dat is allemaal natuurlijk van groot belang voor een nieuwe Commissaris. Dat in zijn algemeenheid. Binnen de vertrouwenscommissie geldt de afspraak dat alle mededelingen over het werk van de commissie via de voorzitter lopen. En het is ook logisch dat als er gesprekken gevoerd worden met kandidaten, dat ook wij ons eraan houden, daar geen mededelingen over te doen. Maar ik vind het wel belangrijk om te laten weten, waarom wij als SP in dit geval zitting zullen nemen in deze vertrouwenscommissie’’.