SP wil oplossing busconflict door goede CAO

15 juni 2008

SP wil oplossing busconflict door goede CAO

ASSEN – De Drentse SP-fractie vindt dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen om de bussen zo snel mogelijk weer te laten rijden. Maar dan wel op grond van een eerlijke CAO. De afgelopen jaren heeft de overheid de sector op z’n kop gezet.

Overheidsbedrijven moesten verkocht worden. En buslijnen moesten gegund worden aan de gunstigste inschrijver. Maar nu het mis loopt, nu blijkt dat busbedrijven veel te goedkoop inschrijven en dat men de rekening neerlegt bij de chauffeurs en bij de reiziger, stak de overheid lange tijd haar kop in het zand. De sleutel van de oplossing van het conflict ligt echter eveneens bij de overheid. Niet alleen omdat de overheid de prijs van de brandstof kan beïnvloeden, die in korte tijd ook voor de busbedrijven omhoog is gegaan, maar ook omdat de overheid de budgetten vaststelt die beschikbaar zijn voor openbaar vervoer en de pakketten van eisen vaststelt waaraan het busvervoer moet voldoen.
.

Vorige week voerden de provincies Groningen en Drenthe een kort geding om de bussen weer te laten rijden. De rechter bepaalde dat het beter is de stakingen voorlopig in een mildere vorm toe te staan. Daarmee mengde gedeputeerde Bats zich namens de provincie in het conflict waar de provincie eerder de stelling hanteerde dat werkgevers en werknemers verantwoordelijk zijn, maar is het conflict nog lang niet opgelost. Natuurlijk kan de provincie zeggen dat zij een belang heeft bij het rijden van bussen voor de reiziger. De verantwoordelijkheid van de provincie gaat volgens de SP echter veel verder. De overheid is er in de ogen zelf verantwoordelijk voor dat de gehele organisatie rond het openbaar vervoer netjes geregeld is. De provincies zullen samen met de minister zelf over de brug moeten komen, om een fatsoenlijke CAO mogelijk te maken

De Drentse SP-fractie heeft mondelinge vragen aangekondigd bij de vergadering van de commissie Bestuur, Financiën en Economie van 18 juni:

“Vandaag heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin Staatssecretaris Huizinga opgeroepen wordt zich niet langer afzijdig te houden in het conflict in het streekvervoer. Zij belooft nu binnen een week in overleg te gaan met de decentrale overheden, waaronder de provincie Drenthe over de oplossing in het conflict.

Graag willen wij tijdens de commissie BFE aan GS mondelinge vragen stellen over de inzet van de provincie Drenthe om de bussen zo spoedig mogelijk te laten rijden op grond van een eerlijke CAO, waar zowel werkgevers als werknemers in het busvervoer mee uit de voeten kunnen.

Ligt er een reëel aanbod van de rijks- en provinciale overheden?

Uiteraard hopen wij dat de komende week al een oplossing voor het conflict ligt, maar wij hechten er eveneens aan om GS nadrukkelijk te bevragen over de ingestelde en in te stellen acties bij het busconflict.’’