Buschauffeurs doodziek van marktwerking
Buschauffeurs doodziek van marktwerking
ASSEN – Eén aparte concessie voor de Q-liners. Zes regionale concessies voor openbaar vervoer in combinatie met WMO-vervoer en leerlingen vervoer. En een groot concessie gebied van Groningen-Drenthe voor stad- en streekvervoer.
,,Grote flauwekul’’, menen de stakende buschauffeurs. ,,Maak er één concessie van’’. De vakbonden hielden voor het provinciehuis een grote manifestatie en overhandigden een petitie aan gedeputeerde Bats.
Onduidelijkheid voor de reiziger. Langs elkaar werkende busbedrijven. Chauffeurs die zomaar onder een andere CAO vallen, met een geheel andere werkgever.
Met als gevolg problemen met pensioenen en bevriezing van het loon. Allerlei nadelige gevolgen ontstaan als men met alle geweld Groningen-Drenthe op wil knippen in diverse concessies bij de komende aanbesteding, zo betoogde FNV vakbondsbestuurder Ed van Eijbergen.
De SP droeg haar steentje bij tijdens de manifestatie met een pamflet waarin de Drentse SP onderstreept dat goed openbaar vervoer en een goede beloning van het personeel prima samen kunnen gaan.
De SP had alle leden van de statencommissie het rapport “Komt de bus wel zo? Aanbestedingen OV, een slecht idee” toegezonden.
Binnen in de vergaderzaal ging de discussie verder. SPster Krista Datema kreeg de handen van de chauffeurs op elkaar, toen zij zich achter de eisen van de chauffeurs opstelde. Ook Groenlinks deed dat.
De PvdA hield zich vooralsnog op de vlakte.
In de komende Statenvergadering wil de SP door middel van moties proberen een duidelijke uitspraak van de Staten te krijgen.
- Zie ook:
- Openbaar vervoer