h

Rode Sluier over Drenthe

3 oktober 2007

Rode Sluier over Drenthe

Drenthe aan de man brengen betekent rode stenen, heel veel rode stenen. Althans volgens reclamebureau OPEN dat gecontracteerd is door Marketing Drenthe. Maar veel verder dan een berg rode keien komt Marketing Drenthe niet.

Op 2 oktober moest het gebeuren. De presentatie van de nieuwe campagne van Da’s Nou Drenthe. En wa’s nou “Da’s nou Drenthe”geworden? Wat komt er naast Bartje? Vooral “Dit is een plek”. Een plek om …., nou ja, bedenk maar iets. Een plek, bijvoorbeeld om te verhuizen, ander werk te zoeken of verliefd te worden op dat ene huis. Drenthe is een plek om vul maar in …. heeft reclamebureau OPEN verzonnen. Met heel veel rode keien.

Niet echt een Drenthe-trekker een dergelijke campagne. Positief is dat de campagne met de veelheid rood erg veel lijkt op die van de SP. Geen rode tomaten, maar rode keien. Alleen jammer, dat voor die campagne van de SP al een prijs is gegeven.
Het probleem is dat deze “Da’s nou Drenthe campagne” alles op één hoop gooit. Wonen, werken en recreëren; in Drenthe gebeurt het. Onderwerpen die nu eenmaal niet in één adem bij elkaar horen. Misschien wel in een beleidsnota van de provincie, maar niet direct in de beleving van de toerist die hier bijvoorbeeld komt recreëren.
Tussen wonen, werken en recreëren, zit voor bewoners van Drenthe een samenhang, maar dat geldt niet voor iedereen. En zeker niet voor mensen die hier naar toe gelokt moeten worden. Een plan om wonen, werken en recreëren tegelijkertijd en in samenhang te vermarkten komt daarom samen ook nooit uit de verf. Niet doen dus.

Toch is het niet juist om OPEN de zwarte piet toe te schuiven. Want weet de provincie eigenlijk zelf wel wat er “vermarkt” moet worden? Wat heeft Drenthe precies te bieden? En voor wie? En waar is die visie hoe Drenthe er over 25 jaar uit moet zien? Wat valt er dan te beleven en te zien. Welke uitdagingen willen we de toerist bieden en welke toerist willen we eigenlijk hebben. Wie zelf niet weet waarvoor te kiezen, krijgt rode keien en een plek om eerst eens zelf wat huiswerk te doen. Tot die tijd doen we het gewoon met Bartje. En vooruit, het rode stenen replica beeldje van Bartje blijft mooi.

U bent hier